Kirkkoherra Juhani Lavanko eläkkeelle – lähtösaarna 17.12.

Kirkkoherra Juhani Lavangon lähtösaarna kuullaan Karjasillan kirkossa su 17.12. klo 10. Messu on nähtävillä myös Virtuaalikirkon välityksellä. Jumalanpalveluksen toimittaa ja messussa saarnaa Juhani Lavanko, avustajina toimivat Jonne Pirkola, Iida Glumoff, Olavi Mäkelä ja Riikka Ikonen sekä vapaaehtoiset. Kanttorina on Juha Soranta ja musiikista vastaa Cantio Laudis. Messun jälkeen on kakkukahvit ja seurakunnan järjestämä kaikille seurakuntalaisille ja yhteistyökumppaneille avoin juhla.

Juhani Lavanko.

Lavanko on toiminut Karjasillan kirkkoherrana vuodesta 2000 lähtien, mitä ennen hän oli kirkkoherrana Kiimingissä. Pappina hän on toiminut nelisenkymmentä vuotta muun muassa Oulujoen ja Tuiran seurakunnissa sekä Oulun tuomiokirkkoseurakunnassa.

Lavanko on innokas juoksuharrastaja ja hän on usein kertonut, miten saarnatkin syntyvät juostessa hyvin luontevasti. Ikääntymisen myötä juoksun rinnalle on tullut maantiepyöräily. Juoksun vähettyä myös hiihtäminen on lisääntynyt.

– Yli 50 maratonia juosseena olen vielä sen verran koukussa juoksutapahtumiin, että suuntaan huhtikuussa Madridiin. Siellä aikomukseni on juosta maratonin sijasta puolikas. Kesäkuussa osallistun maailman suurimpaan pyöräilytapahtumaan, Ruotsin Vätternrundaniin. Kohdataan teillä ja aitovierillä, Lavanko toivoo.

Karjasillan seurakunnan tulevaisuuteen Lavanko suhtautuu luottavaisesti.

– Karjasillan seurakunta on ollut elämässäni merkittävä etappi. Olen kiitollinen. Vakaasti luotan siihen, että Karjasillan seurakunta elää ja hengittää juurevasti ajassa myös viestikapulan vaihdon jälkeen.

Oman tulevaisuutensa näköaloista Lavanko näkee toivon hyvin vahvana arvona paitsi omassa, myös kirkon elämässä.

– Yhdyn rauhannobelisti Desmond Tutun ajatukseen siitä, että toivo on kyky nähdä, että on olemassa myös valoa huolimatta kaikesta pimeydestä. Tulevaisuus on valoisa, koska se ei ole pelkästään meidän käsissämme. Joulun lapsi syntyi meidän todellisuuteemme veljeksemme ja Pelastajaksemme.

Kirkkoherra Juhani Lavanko siirtyy eläkkeelle 1.1.2024, jolloin Jaakko Tuisku aloittaa Karjasillan kirkkoherrana.

Mon Dec 11 13:01:00 EET 2023