Seurakunnat viettävät itsenäisyyspäivää jumalanpalvelusten ja juhlien merkeissä

Oulun seurakunnat juhlistavat itsenäisyyspäivää jumalanpalveluksilla Oulun tuomiokirkossa sekä Haukiputaan, Oulunsalon, Kiimingin ja Oulujoen kirkossa. Kello 10 käynnistyvien jumalanpalvelusten yhteydessä lasketaan seppeleet sankarihaudoille. Jumalanpalveluksen jälkeen vietetään itsenäisyyspäivän juhlaa Haukiputaan, Oulunsalon ja Kiimingin seurakuntakeskuksissa.

Oulun hautausmaan sankarihauta, jossa jokaisella haudalla palaa kynttilä.

Oululaisilla hautausmailla sijaitseville sankarihaudoille lasketaan seppeleet itsenäisyyspäivänä. (kuva Sanna Krook)

Oulun hautausmaalla seppeleet lasketaan sankarihaudoille kello 9.15. Tuomiokirkossa kello 10 käynnistyvässä jumalanpalveluksessa saarnaa kenttärovasti Penna Parviainen ja mukana ovat myös Pohjan Laulu ja Tammenlehvä-kuoro sekä MPK:n soittokunta.

Tuomiokirkon, Haukiputaan kirkon ja Kiimingin kirkon jumalanpalvelusta voi seurata myös verkossa. Oulunsalon jumalanpalvelus kuullaan Radio Deissä.

Päivä jatkuu juhlilla seurakuntakeskuksissa

Jumalanpalveluksen jälkeen vietetään itsenäisyyspäivän juhlaa Haukiputaan, Oulunsalon ja Kiimingin seurakuntakeskuksissa. Haukiputaalla juhlapuheen pitää Iin kunnanjohtaja Marjukka Manninen ja juhlassa esiintyvät Haukiputaan Mieskuoro ja Oulun konservatorion kamariorkesteri OKKO.

Musiikkia ja runonlausuntaa sisältävässä Oulunsalon juhlassa juhlapuheen pitää kasvujohtaja Jouni Pitkänen. Kiimingin seurakuntatalossa on luvassa eversti evp. Heikki Hiltulan esitelmä Kiestingin taisteluista.

Yli-Iissä on seppeleenlaskutilaisuus ja hartaus sankarihaudalla kello 13. Juhlakahvit ja eversti evp. Heikki Hiltulan esitelmä ovat Yli-Iin seurakuntakeskuksessa.

Nuorille on oma itsenäisyyspäivän juhla Hintan seurakuntatalossa kello 18–20. Luvassa on syötävää, pelaamista ja askartelua sekä mahdollisuus seurata näytöltä Presidentinlinnan itsenäisyyspäivän juhlia.

Ylikiimingissä kunniakäynti ja hartaus sankarihaudoilla sekä Heikki Hiltulan esitelmä on jo 5.12. kello 18.

2023-11-30 15:25:00.0