Onni Toljamon muistokonsertti on tuomiokirkossa 27. marraskuuta

Kunnallisneuvos, Rintamaveteraaniliiton kunniapuheenjohtaja Onni Toljamon muistokonsertti on Oulun tuomiokirkossa 27. marraskuuta kello 18. Toljamo olisi täyttänyt tuolloin 100 vuotta. Tuomiorovasti Satu Saarinen toivoo, että eri tilanteissa Toljamon kohdanneet tulisivat muistamaan häntä ja hänen elämäntyötään.

Onni Toljamo seisoo puku päällä.

Onni Toljamon elämäntyötä muistetaan konsertilla. (kuva Harriet Urponen)

Kunnallisneuvos, Rintamaveteraaniliiton kunniapuheenjohtaja Onni Toljamo olisi täyttänyt 100 vuotta maanantaina 27. marraskuuta. Hän valmistautui juhlaansa suunnittelemalla satavuotiskonserttiaan yhdessä Rintamaveteraaniliiton ja Oulun tuomiokirkkoseurakunnan kanssa.

Syntymäpäiväkonsertti on nyt muistokonsertti. Se pidetään Oulun tuomiokirkossa maanantaina 27. marraskuuta kello 18.

Runsaan musiikkiosuuden toteuttavat Reserviläiskuoro johtajanaan Olli Heikkilä, Henna-Mari Sivula, Lauri-Kalle Kallunki ja Raimo Paaso. Puhujina juhlassa ovat piispa Jukka Keskitalo, piispa emeritus Samuel Salmi, maaherra Eino Siuruainen ja tuomiorovasti Satu Saarinen.

Tuomiorovasti Satu Saarinen on kiitollinen siitä, että on monissa yhteyksissä saanut tutustua suuresti kunnioitettuun veteraanisukupolven edustajaan ja perinteen vaalijaan.

– Kun juhlakonsertin ajankohta laitettiin kalenteriin, Onni ilmaisi tavalleen ominaisesti nöyrän ilonsa siitä, että konsertti pidettäisiin, vaikka hän ei enää olisi läsnä, tuomiorovasti Satu Saarinen sanoo.

Onni Toljamon elämäntyötä muistavan juhlan ohjelma on päivänsankarinsa näköinen. Satu Saarinen toivoo, että eri tilanteissa Onnia kohdanneet tulisivat tähän unohtumattomaan iltaan paikalle.

– Vaikka Onni ei ole läsnä juhlassa, muistossamme hän on. Onni itse lähti sotaan nuorena, lähes lapsena, ja siksi haluamme hänen muistoaan kunnioittaen kerätä vapaaehtoisen ohjelmamaksun nimenomaan lasten ja nuorten koulunkäynnin varmistamiseksi sota-alueella.

Konserttiin on vapaa pääsy ja vapaaehtoisen ohjelman tuotto käytetään Kirkon ulkomaanavun kautta ukrainalaisten lasten koulunkäynnin mahdollistamiseksi sodan keskellä. Konserttiin voi osallistua myös Virtuaalikirkon kautta.

Tilaisuudessa käytetään kunniamerkkejä.

Fri Nov 17 09:47:51 EET 2023