Kynttilät syttyvät itsemurhan tehneiden muistopäivänä Oulun tuomiokirkossa

Kynttilät syttyvät sunnuntaina 19.11.2023 ympäri Suomea itsemurhan tehneiden muistopäivänä. Oulun tuomiokirkossa vietetään rukoushetki klo 17, ja kirkko on auki klo 19 asti kynttilöiden sytyttämistä varten.

Kynttilöitä.

Kuva: Pixabay

Tapahtumalla kunnioitetaan itsemurhan kautta kuolleiden muistoa ja pyritään tuomaan lohtua läheisensä menettäneille. Suomessa itsemurhan kautta kuoli 747 ihmistä vuonna 2021. Keskimäärin itsemurhia tehdään 2-3 päivässä.

Kaikki menehtyneet ovat jollekin läheisiä: äitejä, isiä, lapsia, lapsenlapsia, sisaruksia, puolisoja, rakastettuja, ystäviä tai muita läheisiä. Tapahtuma on lähtöisin Mielenterveyden keskusliitosta vuodelta 1992.
Käynti Oulun tuomiokirkkoon Lumo-valofestivaalin vuoksi Linnankadun ja Kajaaninkadun ovista.

Satu Saarinen
Satu Saarinen