Iskelmän lumoa rakkaudesta - Iskelmämessu Oulun tuomiokirkossa 17.9. klo 19

Oulun tuomiokirkossa pidetään Iskelmämessu Lumo-valofestivaalin avajaispäivänä pe 17.11. klo 19. Iskelmämessun teemana on rakkaus ja messu toteutetaan tuomiokirkossa kolmatta kertaa. Messun toimittavat Satu Saarinen ja Lauri Holma. Illan solistina on Tiina Pitkänen.

Tiina Pitkänen.

Iskelmämessun artistina on Tiina Pitkänen. Kuva Elsa Wellamo.

Seurakuntamestarin idea

Iskelmämusiikki on kuulunut aina seurakuntamestari Timo Rantalan elämään.

– Vanhempani ovat aina kuunnelleet iskelmää ja niin minäkin olen oppinut tekemään. Myös lavatanssikulttuuri on minulle läheistä, Rantala toteaa.

Rantala muistelee, miten hän oli muutama vuosi sitten kuullut ensimmäisen kerran Iskelmämessusta, joka oli Etelä-Suomessa vetänyt kirkon täyteen ihmisiä. Kun sitten Temmeksen kirkossa järjestettiin Iskelmämessu, Rantala halusi kokea sen.

– Nyt kirkossa olikin minulle tärkeät kirkolliset elementit, kaikki omalla paikallaan. Mutta musiikki olikin iskelmää. Se puhutteli minua.

Niin Timo Rantala ehdotti tuomiorovasti Satu Saariselle, että voisiko Iskelmämessu olla myös Oulussa. Nyt messua vietetään jo kolmatta kertaa.

– Olen niin iloinen, että tuomiorovasti Satu Saarinen näytti vihreää valoa. Nyt hän saa itse toimittaa tämän vuoden messun. Ihmiset kaipaavat tänä päivänä myös erilaisia messuja ja monipuolisempaa musiikkia, Rantala sanoo.

Palaute messusta on ollut hyvää ja ihmiset ovat toivoneet tällaista enemmän.

– Tämä motivoi minua jatkamaan perinnettä järjestää tällaista.

Iskelmän suosio kasvaa

Iskelmät ovat tärkeä osa suomalaista musiikkikulttuuria. Niiden tunteikkaat sanoitukset ja melankolia ovat puhutelleet suomalaisia vuosikymmenestä toiseen.

Tuoreen Musiikinkuuntelu Suomessa 2023 -tutkimuksen mukaan popahtavaksi laajentunut iskelmä on kasvattanut kaikista eri musiikkityyleistä eniten suosiotaan musiikin kuuntelijoiden joukossa.

Iskelmämessun solisti Tiina Pitkänen esittää kaikkein mieluiten iskelmää. Hän istui kirkon penkissä, kun viime vuonna Valentin lauloi iskelmämessussa.

– Ajattelin heti, että kunpa pääsisin tuonne laulamaan.

Teemana rakkaus

Tiina Pitkäsen toive kuultiin. Hän on toki esittänyt iskelmiä kirkossa ennenkin, niiden sanoitukset osuvat hyvin usein kirkon tärkeiden arvojen, kuten toivon ja rakkauden syvimpään olemukseen.

– Tänä vuonna Iskelmämessun teemana on rakkaus ja oli kyllä vaikea valita kappaleita, niin paljon on tärkeitä rakkaudesta kertovia lauluja.

Pitkänen on iskelmäartisti, joka tekee päivätyön rinnalla muutaman keikan kuukaudessa. Tammikuussa häneltä tulee uusi single, joka kantaa nimeä Jos mä rakastan sua.

– Toivoisin, että saan laulaa ja tehdä tätä työtä, jota rakastan. Haaveilen, että saan tulevaisuudessakin levyttää kappaleita, joiden tekstit koskettavat ja tietysti sitä, että ne pääsisivät kaikkien kuultavaksi esimerkiksi radioiden soittoon, Pitkänen sanoo.

Lumo-valofestivaalin aikaan

Timo Rantalan toiveena on, että Iskelmämessu voisi olla aina Lumo-valofestivaalin avajaispäivänä. Valo ja iskelmä kuuluvat niin oleellisesti yhteen.

Rantalalla, Iskelmämessun isällä on sydämellään toive ja rohkaisu.

– Hyvä jos saadaan tavoitettua ihmisiä, jotka eivät ole käyneetkään kirkossa. Jos vähääkään kiinnostaa jumalanpalvelus, niin nyt kannattaa tulla ja kokea, Rantala kutsuu.

Iskelmämessu pe 17.11. klo 19 Oulun tuomiokirkossa, lisätietoa www.oulunseurakunnat.fi/iskelmamessu

Timo Rantala
Timo Rantala