Hevimessu tuo basson jytkeen tuomiokirkkoon

Hevimessua vietetään Oulun tuomiokirkossa perjantaina 10. marraskuuta kello 19. Messun kaava on perinteinen, mutta musiikkiosiot on sovitettu metallimusiikiksi. Luvassa on nopeaa metallitilutusta, lupaa messun toimittava kappalainen Salla Autere.

Salla Autere seisoo tuomiokirkon alttarin edessä ja pitää edessään rumpukapuloita ristissä.

Hevimessun järjestäminen tuomiokirkossa on Salla Autereen pitkäaikainen unelma. (kuva Marita Ahlgren)

Oulun tuomiokirkossa vietetään hevimessua perjantaina 10. marraskuuta kello 19. Metallimusiikin ystäville suunnatun messun toimittavat kappalainen Salla Autere ja vs. seurakuntapastori Matias Leskinen

Hevimessu on jumalanpalvelus, jonka musiikkiosiot eli virret ja liturginen laulu lauletaan tutuilla sanoilla, mutta metallimusiikiksi sovitettuna. Messun kaava on perinteinen ja laulusta päävastuu on totuttuun tapaan seurakuntalaisilla.

Messun musiikista vastaavat muusikot Eveliina Halme (laulu), Henri Arvola (kitara), Tero Kemppainen (koskettimet), Roope Valtonen (rummut) ja Ville Valtonen (basso). Henri Arvola on mukana Euroopassa nosteessa olevassa ABBEY-metalliyhtyeessä. Tero Kemppainen, Roope Valtonen ja Ville Valtonen soittavat puolestaan Aamun Kuningatar -yhtyeessä.

Salla Autere lupaa messun aiheuttavan tuntemuksia rintalastan alla, jos ei muuten, niin ainakin basson jytkeenä.

– Tulossa on nopeaa metallitilutusta, sellaista kunnon metallimeininkiä, hän kuvailee.

Salla Autereen mukaan hevimessu on yksi vaihtoehto heille, joita perinteinen jumalanpalveluksissa käytettävä musiikkityyli ei puhuttele.

– Jumalanpalveluksia voi viettää monin tavoin ja tämä on yksi niistä, hän toteaa.

– Musiikin voima ja kyky tavoittaa ihmisiä on valtavan suuri. Toisia ihmisiä puhuttelevat toisenlaiset musiikkityylit. Kukaan meistä ei voi sanoa, että joku tietty tyyli olisi ainoa Jumalalle kelpaava. Luulen, että parhaiten Hänelle sopii se, joka saa ihmiset kirkon ovista sisälle.

Hevimessuja on Suomessa vietetty aikaisemmin esimerkiksi Helsingissä. Oulussa tavanomaisesta messusta poikkeavien messujen ystäville on luvassa myös iskelmämessu, jota vietetään Oulun tuomiokirkossa 17. marraskuuta. Iskelmämessun solistina on Tiina Pitkänen.

Thu Nov 02 08:57:00 EET 2023