Huumeisiin kuolleiden muistopäivä ja rinnakkaismaailman näyttely

Oulun tuomiokirkossa vietetään huumeisiin kuolleiden muistopäivää tiistaina 7.11. kello 18-19. V*tunpaskat huumeet -näyttely avautuu Sofia seurakuntakeskuksessa 11.11. Näyttely on avoinna arkisin 30.11. saakka kello 9–16.

Enkeli pitelee kynttilää sylissään

Oulussa vietetään ehkäisevän päihdetyön viikolla huumeisiin kuolleiden muistopäivää Oulun tuomiokirkossa tiistaina 7.11. kello 18. Muistotilaisuudella halutaan kunnioittaa huumeisiin kuolleiden muistoa ja ottaa osaa läheisten suruun.

Tapahtumassa muistetaan huumeiden käytön seurauksena menehtyneitä ja sytytetään kynttilät kirkon portaille poisnukkuneiden muistolle. Tilaisuudessa on mahdollisuus hiljentyä ja jakaa suru yhdessä samankaltaisessa tilanteessa olevien kanssa, sekä nauttia tunnelmaan sopivasta musiikista kuuman kupposen äärellä.

Muistopäivässä on mukana myös seurakunnan päihdetyö, joka tarjoaa keskusteluapua paikan päällä.

V*tunpaskat huumeet - rinnakkaismaailma kuvin ja sanoin

Marraskuun 11. päivänä Sofia seurakuntakeskuksessa avautuvan V*tunpaskat huumeet -näyttelyn teokset ovat kolmen henkilön käsialaa ja ne kuvaavat rinnakkaismaailmaa, johon kukaan ei haluaisi kuulua, jota monelle ei ole olemassa, mutta joka on kuitenkin totisinta totta.

Näyttelyn kuvien ja kuvakollaasien takana on päihteitä käyttävän lapsen äiti Sari Lahtinen, joka käsittelee lapsen päihderiippuvuutta teosten avulla. Valokuvat ovat hänen ja vertaisten kuvagallerioista.

Näyttelyn maalaukset ja piirustukset on luonut kuvataiteilija Tuomas Hallivuo Sari Lahtisen ajatusten pohjalta. Kun elämästä tuli peli -runo on runoilija, novellisti ja laulunsanojen tekijä Anniina Holma-Suutarin käsialaa.

Monelle päihde- ja vankilamaailmaan joutuneelle läheiselle vertaistuki on ollut pelastus. Taiteilijat toivovat, että näyttelyn teokset herättäisivät keskustelua, muuttaisivat asenteita ja lisäisivät ymmärrystä.

“Jos edes joku päihdemaailmaan joutumaton alkaisi näkemään asioita hieman eri näkökulmasta, olisin onnistunut. Vertaistukea ja tietoa on kyllä saatavilla, mutta sen löytäminen ei ole aina ihan helppoa, varsinkaan hädän hetkellä.”, sanoo Laitinen.

Näyttelyn yhteydessä vertaistukea tarjoavien toimijoiden esittely. Mukana ovat seurakuntien päihdetyö, KRIS-Oulu, Vankien vanhemmat ry, A-kilta, Hyvän mielentalo, Kondis ry ja Irti Huumeista ry.

Näyttelyn avajaisia vietetään ehkäisevän päihdetyön viikon lauantaina 11.11. kello 11. Avajaisissa on paikalla Ritu Niemelän ja Anniina Holma-Suutarin 200 syytä -esitys sekä pientä purtavaa ja vapaata keskustelua.

Näyttely on avoinna arkisin Sofia seurakuntakeskuksessa 11.–30.11. kello 9–16.

Kaisa Jaakkola
Kaisa Jaakkola