Kirkkomusiikkiviikot Oulussa: Kahden viikon musiikkijuhla alkaa 30.10.

Kirkkomusiikkiviikko on kasvanut Kirkkomusiikkiviikoiksi, jolloin Oulun seurakunnat tarjoavat monipuolista musiikkia eri puolilla Oulua ajalla 30.10.-12.11. Kaikki ohjelmat ovat saatavilla osoitteessa oulunseurakunnat.fi/kirkkomusiikkiviikko. Suurimpaan osaan konserteista on vapaa pääsy ja halutessaan konsertteihin voi ostaa maksullisen käsiohjelman.

Kirkkomusiikkiviikkojen juliste

Kirkkomusiikkiviikot käynnistyvät maanantaina 30.10. kello 18 Karjasillan kirkossa Suurella kirkkomusiikki-illalla, jossa kuullaan kuoro- ja urkumusiikkia, duettoja sekä yksinlaulua. Tapahtuman avauskonsertti on samalla Sibelius-Akatemian Kuopion osaston kirkkomusiikin opiskelijoiden maratonkonsertti. Sibelius-Akatemian Kamarikuoro esiintyy Saara Aittakummun johdolla ja mukana on myös Karjasillan seurakunnan Cantio Laudis, jota johtavat kirkkomusiikin opiskelijat ja Olli Heikkilä. Konsertissa kuullaan lisäksi Seppo "Paroni" Paakkunaisen rakkauden ylistyslauluun perustuva Immortal love -kantaesitys. Konsertin kesto on noin kaksi tuntia sisältäen väliajan.

Intialainen laulajatar Arunaja konsertoi Oulujoen kirkossa tiistaina 31.10. kello 19 alkaen. Arunaja on Freedom -kiertueellaan ensimmäistä kertaa Suomessa yhdessä Ossi Jauhiaisen johtaman bändin kanssa. Oulussa on myös mukana Voice of Finlandista tuttu Etni Khan. Alavan seurakunnan kanttori Ossi Jauhiaisen ja Arunajan yhteistyö alkoi korona-aikana Facebook live -konsertin kautta, ja he ovat julkaisseet tähän mennessä kaksi musiikkivideota.

Karjasillan kirkossa kuullaan samana tiistaina kello 20 Franz Lisztin Requiem Mieskuoro Solan, vaskiyhtyeen, solistien sekä urkuri Miikka Lehtoahon esittämänä. Requiem soi erityisen kauniisti Karjasillan kirkon uruilla ja kirkon akustiikka päästää teoksen oikeuksiinsa.

3. marraskuuta, Pyhäinpäivän aaton iltana, järjestetään kaksi konserttia klo 19 alkaen. Oulunsalon kirkon Ihana rauhan ranta -sävelhartaudessa kuullaan tänä vuonna Felix Mendelssohnin säveltämän teoksen Wer nur den lieben Gott lässt walten, jonka esittävät Oulunsalon seurakunnan kamarikuoro yhdessä Oulunsalo Ensemblen kvartetin kanssa. Myös Intiön tunnelmalliseen Vanhaan kappeliin on mahdollista käydä hiljentymään ja muistamaan edesmenneitä musiikin säestyksellä. Noin tunnin mittaisessa konsertissa sopraano Eeva Hartemaa, huilisti Annina Witick ja pianisti-urkuri Miikka Lehtoaho esittävät lähestyvään pyhäinpäivään sopivaa musiikkia.

Oululaislähtöisen pianisti Hannu Alasaarelan Goldberg-kiertue saapuu Oulujoen kirkkoon sunnuntaina 5.11. kello 18. Johan Sebastian Bachin Goldberg-muunnelmat on kuolematon klassikko, barokin ajan laajin klaveeriteos, jonka pianisti Glenn Gould nosti ikoniseen asemaan kuuluisalla levytyksellään vuodelta 1955. Tuorein levytys tästä klassikosta löytyy Suomesta: keväällä 2023 Alba julkaisi teoksesta pianisti Hannu Alasaarelan version. Alasaarela tuo tämän lähes 300-vuotisen teoksen elävänä ja hengittävänä kotikaupunkiinsa Ouluun.

Sunnuntaina 12.11. kello 18 Oulun kirkkomusiikkiviikkojen päätöskonsertissa ”Ranskalainen ilta” esiintyvät Maija Lehtonen, urut ja Manfred Gräsbeck, viulu. Kansainvälisesti tunnettu taiteilijapariskunta ja muusikkoduo on koonnut upean kokonaisuuden ranskalaista musiikkia ajatellen Karjasillan kirkon tilaa ja urkuja, josta konsertin nimikin juontaa juurensa.

Kahteen viikkoon mahtuu mukaan myös kattava tarjonta kuorokonsertteja, urkumaraton, pienten puhaltajien iltasoitto sekä yhteislaulutilaisuus. Oulugospel tuo myös tapahtumaan oman panoksen konserttikokonaisuudellaan, jossa kuullaan muun muassa Totuus ja Freesia. Kaikki Kirkkomusiikkiviikkojen ohjelmat ovat saatavilla osoitteessa oulunseurakunnat.fi/kirkkomusiikkiviikko, ja uusia tapahtumia lisätään sivustolle jatkuvasti.

Mon Oct 16 09:54:00 EEST 2023