Itsemurhien ehkäisy ja puheeksiotto -koulutus Myllyojan seurakuntatalossa

Kouluttaja Harri Sihvola Itsemurhien ehkäisykeskuksesta kertoo, miten itsetuhoinen ihminen tulisi kohdata ja kuinka itsemurhan voi joissakin tapauksissa estää. Kaikille avoin koulutus on 10. lokakuuta.

Avoin kämmen kurottaa kohti valoa veden äärellä.

Kohtaaminen, kysyminen ja kuuntelu voi auttaa itsetuhoista ihmistä. (kuva Pexels)

Oulujoen seurakunta järjestää kaikille avoimen itsemurhien ehkäisy ja puheeksiotto -koulutuksen Maailman mielenterveyspäivänä 10. lokakuuta. Tilaisuus alkaa Myllyojan seurakuntatalossa kello 17.30.

Kouluttajana toimii etäyhteydellä Harri Sihvola Itsemurhien ehkäisykeskuksesta. Hän käsittelee itsemurhaa ja itsetuhoisuutta ilmiönä sekä kertoo, kuinka itsetuhoinen ihminen tulisi kohdata.

Suomessa tehdään noin 800 itsemurhaa vuosittain, itsemurhayrityksiä on arvioitu olevan 10–40 kertainen määrä tähän verrattuna. Harri Sihvolan mukaan itsemurhayritys ja itsemurha on usein mahdollista estää. Tärkeintä on puhua aiheesta.

– Itsemurha-aikeista puhuminen vähentää itsemurhaa harkitsevan ahdistusta ja ahdistuksen väheneminen pienentää itsemurhan riskiä, sanoo Sihvola.

– Monesti itsemurhaa harkitseva on kuin keinulaudalla sen suhteen, elääkö vai kuoleeko. Puhuminen voi kääntää keinulaudan elämänhalun puolelle.

Diakoniatyöntekijä Anna-Maija Sälkiön mukaan aihe koskettaa useita ihmisiä, sillä itsemurha vaikuttaa omaisten lisäksi muuhun itsemurhan tehneen lähipiiriin. Hän toivoo, että koulutukseen tulisi eri-ikäisiä ihmisiä.

– Kuka tahansa voi olla tilanteessa, jossa toinen ihminen on itsetuhoinen. Siksi on tärkeää tietää, miten kannattaa toimia.

Koulutus on maksuton eikä siihen osallistuminen vaadi ilmoittautumista. Ilta alkaa kahvi- ja teetarjoilulla ja päättyy Oona-Karita Isokosken ja Lasse Launimaan musiikkiesitykseen. Tilaisuudessa on vapaaehtoinen maksu nuorten väkivallan ehkäisemistä tukevalle Yhteisvastuukeräykselle.

Mon Oct 02 08:18:00 EEST 2023