Seurakuntien aterioilla kokoonnutaan yhteiseen pöytään

Oulun ev.lut. seurakunnat tarjoavat maksuttomia tai edullisia aamupaloja ja aterioita kaikille, joilla on taloudellisia haasteita tai jotka kaipaavat toisten ihmisten seuraa. Aamupaloja tai aterioita on tarjolla viikon jokaisena arkipäivänä eri puolilla Oulua. Tietoa aterioista löytyy sivulta www.oulunseurakunnat.fi/yhteiseenpoytaan.

Puurolautanen ja kahvikuppi.

Kuva: Sanna Krook.

Yhteisten aterioiden on tarkoitus olla matalan kynnyksen kohtaamispaikkoja, joissa voi aterioinnin lisäksi vaihtaa ajatuksia ja tavata ihmisiä. Ruokailuissa kävijöillä on myös mahdollisuus keskustella seurakunnan työntekijän kanssa. Yhteiset ateriat keräävät kaikissa Oulun seurakunnissa paljon kävijöitä.

Karjasillan seurakunta järjestää aamupuuroja Kaakkurissa, Karjasillalla ja Maikkulassa. Vt. johtava diakoniatyöntekijä Riikka Ikonen kertoo, että maksuttomissa aamupuurotilaisuuksissa käy monenlaisia ihmisiä vauvasta vaariin. Kävijöitä on keskimäärin 50 joka kerta.

–  Kävijät voivat olla esimerkiksi vähävaraisia, yksinäisiä, eläkeläisiä tai perheitä. Viimeisen vuoden aikana aamupuurojen kävijämäärät ovat kasvaneet noin viidenneksen, Ikonen kertoo.

Seurakuntien aamupaloilla ja aterioilla hyödynnetään Prikka kiertoon -logistiikkakeskuksen ylijäämäelintarvikkeita. Hävikkiruuan saatavuus vaihtelee, ja sen vuoksi tarjoilu voi vaihdella eri kertoina.

Yhteisen syömisen lisäksi ohjelmassa saattaa olla hartaus ja muuta yhteistä toimintaa.

– Karjasillan seurakunnan aamupuurot aloitetaan hartaudella. Osa kävijöistä tulee paikalle vain sen vuoksi, Ikonen kertoo.

Tiedot Oulun seurakuntien aamupaloista ja aterioista löytyvät verkkosivulta www.oulunseurakunnat.fi/yhteiseenpoytaan. Syyskauden ateriat alkavat pääsääntöisesti syyskuun aikana.

Tue Sep 05 10:55:00 EEST 2023