Duo Lehtoaho esiintyy ensimmäistä kertaa Oulussa

Duo Lehtoaho saapuu esiintymään Oulun Karjasillan kirkkoon torstaina 31.8. klo 19. Konsertissa kuullaan kaksikon esittämiä teoksia Yrttitarha-albumilta ja muita teoksia. Kaikki konsertin teokset ovat säveltäjä-pianisti Miikka Lehtoahon kädestä syntyneitä.

Miikka ja Anna-Maria Lehtoaho

Miikka ja Anna-Maria Lehtoaho. Kuvaaja Marita Ahlgren

Duo Lehtoaho on sisarusten Anna-Marian ja Miikan harvinaislaatuinen duo, jossa soivat urut ja piano tasapainoisesti ja mielikuvituksekkaasti yhdessä. Tässä konsertissa kuullaan myös sopraano Marja Kukkalaa ja oboeta ja englannintorvea soittavaa Eemeli Nevalaista.

Yrttitarha-albumi sai alkunsa musiikin rakastaja Jari Pitkälän tilatessa Miikalta sovituksia tuttuihin virsiin ja hengellisiin säveliin tähtäimessä äänite urkujen ja pianon yhdistelmällä. "Jari istui Haukiputaalla eräässä hääjuhlassa viereiselle jakkaralle ja esitti että tällainen albumi pitäisi saada aikaan" Miikka muistelee. "Innostuin heti ja lisäsin vain että jos vielä otetaan oboe mukaan niin kokoonpanohan on täydellinen". Syksyllä 2019 syntyikin liki kymmenkunta sävellystä hengellisen musiikin sävelmiin ja alkukeväästä 2020 osa näistä äänitettiin 6 teoksen kokonaisuudeksi joka sai nimekseen Yrttitarha.

Myöhemmin on syntynyt monenlaista kiinnostavaa materiaalia tämän innostavan alkuidean pohjalta. Näitä uudempia teoksia kuullaan myös konsertissa. Duo Lehtoahon julkaisema EP on ylittänyt 130 000 kuuntelukerran rajan Spotifyssa.

Konserttiin myydään lippuja lippu.fi-sivustolla ja tuntia ennen konserttia kirkossa. Lippujen hinnat ovat 22 € ja 18 € opiskelijat ja eläkeläiset. Hinnat sisältävät ALV:n.

* * * *

Diplomiurkuri Anna-Maria Lehtoaho opiskeli kirkkomusiikkia sekä urkujen- ja cembalonsoittoa Sibelius-Akatemiassa ja Wienin musiikkikorkeakoulussa.

Lehtoaho on esiintynyt soolo- ja kamarimusiikkikonsertein Suomen lisäksi useissa Euroopan maissa ja Australiassa. Lehtoaho on Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan kanttori ja työstään paraikaa opintovapaalla opiskellessaan Luonto- ja eräoppaaksi Eerikkilän urheiluopistolla.

Miikka Lehtoaho (s. 1979) on opiskellut Helsingin Sibelius-Akatemiassa kirkkomusiikkia ja Kuopion ammattikorkeakoulussa pianonsoittoa. Opintojensa pohjalta ja oman sisältä tulevan intohimonsa ajamana hän on päätynyt laajentamaan muusikkouttaan monille uusille alueille.

Lehtoaho työskentelee tällä hetkellä freelancer-muusikkona erityisesti Pohjois-Suomen ja pääkaupunkiseudun alueilla. Hän on omaperäinen ja laaja-alainen muusikko. Viime vuosina kasvavaa tilaa muusikkoudessaan on saanut säveltäminen ja sovittaminen. Säveltäminen on ollut myös eräänlainen piilossa oleva lapsuuden haave, jonka realisoituminen työnä ja tehtävänä on ottanut useamman vuosikymmenen. Nykyisin hän saa säännöllisesti sävellys- ja sovitustilauksia mm. seurakunnista ja yksityishenkilöiltä. Säveltämisessä ja sovittamisessa erityisesti laulumusiikki, runous ja isot orkesterikokoonpanot ovat lähellä hänen sydäntään.

Lehtoaho tunnetaan taitavana ja virtuoottisena improvisoijana pianon ja erilaisten kosketinsoittimien ääressä. Lisäksi Lehtoaho toimii myös proaktiivisesti erilaisten uusien musiikkiprojektien käynnistäjänä ja toteuttajana. Muista taidemuodoista kuvataide on hänelle erityisen tärkeä harrastus. Lehtoaho myös kirjoittaa runoja Facebook-sivullaan.

Marja Kukkala on kempeleläinen laulaja ja laulunopettaja. Ensimmäiseltä ammatiltaan hän on kätilö, ja teki pitkän uran synnytyssalissa. Musiikki kuitenkin vei mukanaan ja hän valmistui musiikkipedagogiksi, pääaineenaan klassinen laulu, Oulun Ammattikorkeakoulusta keväällä 2018.

Kukkala on ollut useiden nimekkäiden opettajien opissa. Laulumusiikista lähimpänä hänen sydäntään on suomalainen lied, mutta hänen äänensä taipuu monenlaiseen laulumusiikkiin.

Kukkalalla on oma Kehon Ääni -yritys, jossa hän opettaa laulua, pitää äänikoulutuksia ja antaa kehittelemäänsä Voice Balance ®-hoitoa. Lisäksi hän toimii useissa Oulun seudun kuoroissa äänenmuodostajana. Hänen pedagogiikkaansa ohjaa ajatus siitä, että jokaisella on oikeus laulaa ja mahdollisuus oppia laulamaan omalla tasollaan. Harrastuksenaan Kukkala laulaa Oulun hiippakunnan oratoriokuorossa.

Eemeli Nevalainen on 23-vuotias tietoliikennetekniikan opiskelija, jonka suureksi intohimoksi noussut musiikki on vienyt mennessään. Hän opiskelee oboensoittoa Oulun konservatoriolla opettajinaan Regina Hamarikivi ja Emmanuel Laville. Eemeli on myös osallistunut Juri Vallentinin mestarikurssille, sekä monenlaisiin projekteihin Oulussa ja Kokkolassa. Ammattimuusikkouden lisäksi hän haaveilee täydellisestä rööristä.

Duo Lehtoaho - Yrttitarha

Karjasillan kirkossa torstaina 31.8. kello 19

Anna-Maria Lehtoaho, urut
Miikka Lehtoaho, piano
Marja Kukkala, sopraano
Eemeli Nevalainen, oboe ja englannintorvi

Liput 22/18 € - lippu.fi tai tuntia ennen paikan päältä.

Riitta Piippo
Riitta Piippo