Oulun seurakuntien, konservatorion ja Oulu-opiston yhteiset puhallinorkesterit esiintyvät Puolustusvoimien sotilassoittokuntien kanssa Marssi seitsemään ihmeeseen -spektaakkelissa

Marssi seitsemään ihmeeseen valloittaa seitsemän paikkakuntaa elo- ja syyskuussa esityksellä, jollaista Suomessa ei ole koskaan ennen nähty. Ennennäkemätön spektaakkeli yhdistää sotilasmusiikin, pelimaailman sekä paikalliset lapsi- ja nuoriso-orkesterit. Kiertue nähdään Oulussa maanantaina 28. elokuuta kello 19 Energia-areenalla.

Marssi seitsemään ihmeeseen ohjelmajuliste

Yli 300 soittajan voimin etenevä musiikkiseikkailu yhdistää musiikkiteatteria, sotilasmusiikkia ja kuviomarssiperinnettä massiivisella ja vaikuttavalla tavalla koko perheen kokemukseksi. Marssi seitsemään ihmeeseen on videopelien rakennetta noudattava seikkailu, jossa eri tasojen läpäisyssä ovat mukana kuviomarssit ja soittokunnat. Esityksen lava on jäähallin areenan kokoinen ja pelimaailman näyttävä visuaalisuus luodaan noin kymmenelle isolle näytölle. Esitykseen sävelletty ja sanoitettu musiikki viimeistelee kokonaisuuden ja katsomossa tuntuu kuin seuraisi pelin etenemistä livenä.

Massiiviset aloitus- ja loppunumerot saavat haukkomaan henkeä, harvoin lavalla on yhtä aikaa satoja esiintyjää. Aloitusnumerossa esiintyvät paikalliset Oulun seurakuntien, konservatorion ja Oulu-opiston yhteiset puhallinorkesterit Primo, Spirito, Virtuoso ja Viventi yli sadan soittajan voimin.

Oulussa on aloitettu harjoittelu jo keväällä

Oulun seurakuntien, konservatorion ja Oulu-opiston yhteiset puhallinorkesterit Primo, Spirito, Virtuoso ja Viventi -orkesterit soittavat puhallinmusiikkia laidasta laitaan. Soittajilla on isompia ja pienempiä konsertteja pitkin vuotta, mutta Marssi seitsemän ihmeeseen on kuitenkin mittakaavassa jotain aivan muuta. Harvoin lavalla nähdään yhtä aikaa soittajia kaikista näistä orkestereista vasta-alkajista ammattilaisiin. Maanantain musiikkispektaakkelissa avausnumerossa soittaa reilu sata orkesterilaista.

Soittokunnan ja musiikkikoulun toiminnanohjaaja Pauliina Sormunen vastaa Primo, Spirito, Virtuoso ja Viventi -orkestereiden osuudesta esityksessä.

”Meihin otettiin yhteyttä ensimmäisen kerran vuosi sitten toukokuussa Puolustusvoimien sotilassoittokuntien intendentin toimesta. Nuotit Timo Forsströmin juuri tätä spektaakkelia varten alkunumeroksi säveltämän Opening number-kappaleeseen saimme viime keväänä.” kertoo Sormunen tapahtumien kulusta.

Soittajat ovat aloittaneet konserttiin valmistautumisen jo keväällä tutustumalla kappaleeseen ja nuotteihin. Kesälomien jälkeen alkoivat intensiiviset harjoitusviikot. Näin monen soittajan yhtä aikaa esiintyminen vaatii harjoittelua ja koordinointia. Monelle nuoremmalle ison instrumentin soittajalle tämä on ensimmäinen kerta seisten soittaen, puhumattakaan esiintymisestä näin massiivisella esiintymislavalla.

”Meidän orkesterimme marssivat lavalle ja yhtyvät lavaorkesterin soittoon Opening number -kappaleella. Soitamme esityksessä seisten. Tämä on haastavaa nimenomaan tuuban, baritonin, saksofonien ja bassoklarinetin soittajille. Yksi tuubistimme saa sotilassoittokunnalta sousafonin lainaan, jota on helpompi kantaa marssiessa kuin tavallista tuubaa, kun soittaja pääsee ikään kuin soittimen sisään. Tämän lisäksi käytämme marssitelineitä seisten soitettaessa, joka tuo oman haasteensa harjoittelulle.” sanoo Sormunen.

Esitystä edeltävällä viikolla käy kova kuhina. Tehtävää on vielä paljon, mutta tunnelma on positiivinen ja odottava. Esitys nähdään Oulun Energia-Areenalla maanantaina 28.8. kello 19.

Lisätietoa tapahtumastaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Liput 10-39 €, TicketmasteristaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Pauliina Sormunen