Yli-Iin seurakuntatalo puretaan elokuussa – uusi tila valmistuu syksyllä 2024

Uusi seurakuntatalo on entistä pienempi, mutta siihen mahtuvat samat toiminnot kuin entiseenkin. Kustannusarvio on 2,1 miljoonaa euroa.

Piirroskuva valkoisesta seurakuntatalosta, jonka taustalla siintää kirkko.

Uusi seurakuntatalo rakennetaan hirrestä. (havainnekuva Luo Arkkitehdit Oy / Riikka Kuittinen)

Yli-Iin seurakuntataloa valmistellaan parhaillaan elokuussa tehtävää purkamista varten. Uuden seurakuntatalon rakentaminen alkaa syyskuussa.

Uusi seurakuntatalo valmistuu entisen paikalle kirkon pihapiiriin. Hirsirakenteiseen, 281 neliön kokoiseen taloon tulee kokoontumistilat 120 henkilölle, keittiö, toimistotilat sekä sosiaalitilat.

– Neliöiden määrä vähenee nykyiseen lähes 500 neliöön verrattuna, mutta nykyaikaisen suunnittelun ansiosta uuteen seurakuntataloon saadaan yhtä paljon toimintoja ja kokoontumistilaa kuin entisessä on ollut, kertoo kiinteistöjohtaja Pekka Syrjäpalo

Uuden seurakuntatalon on suunnitellut Luo Arkkitehdit Oy. Suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota sisäilman laatuun, esteettömyyteen ja ekologisuuteen.

Kustannusarvio vanhan seurakuntatalon purkamiselle ja uuden rakentamiselle on noin 2,1 miljoonaa euroa. Urakoitsijana toimii Observo Oy.

Pian purettava, 1970-luvulla rakennettu seurakuntatalo on ollut käytössä tähän saakka. Purkamiseen päädyttiin tilan sisäilmaongelmien vuoksi.

Thu Jul 06 12:18:37 EEST 2023