Suositut hautausmaakierrokset alkavat jälleen

Intiön hautausmaalla opastuksia on maanantaisin, Oulujoella torstaisin. Kierrokset ovat maksuttomia eikä niille tarvitse ilmoittautua.

Ryhmä ihmisiä seisoo hautausmaalla ja kuuntelee oppaan puhetta.

Hautausmaakierroksilla perehdytään Oulun historiaan ja ihmisten elämäntarinoihin. (Arkistokuva vuodelta 2018, Sanna Krook)

Opastetut kävelykierrokset käynnistyvät jälleen Intiön ja Oulujoen hautausmailla. Intiössä kierrokselle pääsee maanantaisin 12.6.–14.8. Oulujoella historiaan sukelletaan torstaisin 29.6., 13.7. ja 27.7.

Intiössä on tarjolla jokaisella kerralla kaksi teemaa, joista voi valita itselleen mieluisan. Oppaat kertovat tarinoita yhteiskunnallisista vaikuttajista, merenkulun ja tervakaupan kulta-ajan suuruuksista, sodan ja rauhan sankareista sekä kulttuuripersoonista kuvataiteen, kirjallisuuden ja musiikin aloilta. Kaksi tuntia kestävät kävelyt käynnistyvät kello 18 Puistopuutarhurin talolta osoitteesta Kajaanintie 1.

Oulujoella tutustutaan hieman yli tunnin kestävän opastuksen aikana hautausmaahan, pappilaan ja Oulujoen kirkkoon, joka on Pohjois-Suomen ainoa puujugend-tyyliä edustava kirkko. Kierrokselle lähdetään hautausmaan pysäköintialueelta osoitteesta Oulujoentie 69. Kierroksen jälkeen voi halutessaan jäädä kirkossa järjestettävään musiikkihetkeen.

Kaikki hautausmaakierrokset ovat maksuttomia eikä niille tarvita ennakkoilmoittautumista. Opastukset järjestetään säästä riippumatta.

Satoja kävijöitä vuodessa

Hautausmaakierroksia on järjestetty parinkymmenen vuoden ajan ja ne ovat keränneet vuosittain satoja osallistujia.

– Parhaimpana vuonna juuri ennen koronaa mukana oli lähes tuhat paikallishistoriasta kiinnostunutta. Viime kesänä määrä lähti jälleen nousuun ja osallistujia oli lähes 800, kertoo Päivi Rintamäki Oulun Seudun oppaat ry:stä.

Rintamäki on huomannut, että kierrokselle tulijoita kiinnostavat enemmän ihmiskohtalot kuin saavutukset.

–Pyrimme aina kertomaan henkilöistä meriittien takana, esimerkiksi heidän ihmissuhteistaan ja luonteenpiirteistään.
Oulun seurakuntien tarjoamat kävelykierrokset toteutetaan yhteistyössä Go Arctic Eventsin ja Oulun seudun oppaat ry:n kanssa. Oppailla on käytössä äänentoisto.

Hautausmaakierrosten aikataulu ja ohjelma

Intiö klo 18–20

ma 12.6. Leipää ja sirkushuveja / Kynästä kirjoihin ja kansiin
ma 19.6. Sodan ja rauhan sankarit / Kynästä kirjoihin ja kansiin
ma 26.6. Leipää ja sirkushuveja / Kynästä kirjoihin ja kansiin
ma 3.7. Laulua ja soittua / Tervaporvareista tehtailijoihin
ma 10.7. Laulua ja soittua / Tervaporvareista tehtailijoihin
ma 17.7. Sodan ja rauhan sankarit / Kuvien tekijät
ma 24.7. Kulttuurin kaikuja / Kuvien tekijät
ma 31.7. Sodan ja rauhan sankarit / Kaiken takana on nainen!
ma 7.8. Työn sankarit / Kulttuurin kaikuja
ma 14.8. Kaiken takana on nainen! / Laulua ja soittua