Kesällä soi monipuolinen musiikki Oulun seurakuntien kirkoissa ja seurakuntakeskuksissa

Tulevana suvena on Oulun seurakuntien kirkoissa ja seurakuntakeskuksissa monipuolinen tarjonta konsertteja, musiikkihetkiä, laulutilaisuuksia ja sävelhartauksia. Kesän aika kuullaan muun muassa Johannes Brahmsin, Frédéric Chopinin ja Leevi Madetojan säveliä sekä urkujen lisäksi monia eri instrumentteja ja laulua.

Philip Ljung soittamassa flyygelillä.

Pianisti Philip Ljung konsertoi 14.6. Kiimingin seurakuntakeskuksessa. Kuva: Ilkka Salonen.

Kesäillan sävelhartaudet Haukiputaalla

Jo perinteeksi muodostunut Kesäillan sävelhartaus -musiikkisarja starttaa torstaina 29.6. klo 20 Haukiputaan kirkossa. Sarjan ensimmäisessä konsertissa esiintyvät Tiina Pitkänen (laulu), Virpi Piippo (laulu) ja Pekka Virtanen (piano). Sarja jatkuu viikoittain elokuun loppuun saakka Haukiputaan kirkossa tai seurakuntakeskuksessa.

Kesäillan sävelhartaus -sarjaa on järjestetty Haukiputaalla jo vuodesta 1991 lähtien.

Chopinia tuliterällä flyygelillä

Keskiviikkona 14.6. Kiimingin seurakuntakeskuksessa kuullaan puolalaisen säveltäjä Frédéric Chopinin pianomusiikkia. Kello 19 alkavassa konsertissa esiintyy kansainvälisesti palkittu ruotsalainen pianisti Philip Ljung.

Philip Ljungille Chopinin musiikki erityisen läheistä, sillä hänellä on puolalaiset sukujuuret. Myös side Kiiminkiin löytyy, sillä Ljungin puoliso on paikkakunnalta kotoisin.

Kiimingin seurakunnan kanttori Jarkko Metsänheimo iloitsee pianokonsertin saamisesta Kiiminkiin.

– Seurakuntakeskuksen flyygeliin tehtiin juuri mittava peruskorjaus, ja tässä konsertissa soittimen ominaisuudet tulevat hyvin esiin.

Konsertissa kuullaan läpileikkaus Chopinin suosituimmista pianoteoksista.

– Kannattaa tulla kuuntelemaan, miten suuren pianosäveltäjän musiikki soi huippukuntoisella soittimella taitavan pianistin esittämänä, Metsänheimo sanoo.

Konsertin päätteeksi kirkkoherra Pauli Niemelä pitää iltahartauden. Lisäksi lauletaan yhteinen virsi.

Oulun seurakuntien järjestämiin konsertteihin on vapaa pääsy. Osaan konserteista on vapaaehtoinen ohjelmamaksu. Poikkeuksena ovat elokuussa järjestettävät Oulunsalo soi -festivaalin konsertit, joihin on pääsymaksu.

Kaikki Oulun seurakuntien kesäkonsertit ja muut kesäiset musiikkihetket löytyvät sivulta www.oulunseurakunnat.fi/kesamusiikkia.

Lisätietoja Chopin-pianokonsertista

Jarkko Metsänheimo