Yli-Iissä pidettävät Sepän seurat täyttää 40 vuotta – seuroihin kokoonnutaan jälleen helatorstaina

Seurakunta ja Herättäjä-Yhdistys ovat järjestäneet tapahtumaa yhdessä sen perustamisesta lähtien.

Vaalea kirkko kuusien keskellä.

Sepän seurat pidetään Yli-Iin kirkossa helatorstaina. (kuva Eveliina Pylväs)

Oulun seurakuntien ja Herättäjä-Yhdistyksen yhteiset Sepän seurat järjestetään helatorstaina 18.5.2023. Tilaisuus alkaa messulla ja kahvitilaisuudella Yli-Iin kirkossa kello 13 ja jatkuu seuroilla kello 14.

Sepän seurojen perustamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 40 vuotta. Seurat järjestetään Suomen kirkkohistorian tunnetuimman sepän Jaakko Högmanin (1750–1806) muistoksi. Yli-Iin Hökänrannalla syntynyt Högman oli herännäisjohtaja Paavo Ruotsalaisen opastaja. Vuosittain järjestettävä tapahtuma on Herättäjä-Yhdistykselle yksi tapa pitää esillä körttiläisyyden historiaa.

– Seppä Högmanin Paavo Ruotsalaiselle lausumat sanat ”Yksi sinulta puuttuu ja sen kanssa kaikki: Kristuksen sisällinen tunto” tekivät Ruotsalaisesta hengellisen herätyksen johtohahmon, muistuttaa Oulun pohjoisen alueen paikallistoimikunnan puheenjohtaja ja tämänvuotisten Sepän seurojen järjestelyistä vastaava Anne-Maaria Ahonen.

Yli-Iin kirkossa pidettävässä messussa saarnaa Herättäjä-Yhdistyksen alueyhteyshenkilö Sauli Typpö. Liturgina on Kiimingin seurakunnan kappalainen Klaus Kallioranta. Seuroissa puheen pitävät Sauli Typpö ja Herättäjä-Yhdistyksen eläkkeelle jäänyt pappi Esko Jaatinen

Seurakunta on ollut mukana Sepän seurojen järjestelyissä alusta saakka.

–Tämä on tärkeä osa herätysliikkeiden kanssa tekemäämme yhteistyötä, toteaa kappalainen Klaus Kallioranta.

Mon May 15 09:45:00 EEST 2023