Ensi syksyn päiväkerhoihin ilmoittautuminen on käynnissä

Oulun seurakuntien syksyn 2023 päiväkerhoihin ilmoittautuminen on käynnissä 14.5. saakka.

Lapsen kädet askartelemassa.

Kuva: Sanna Krook.

Päiväkerhot ovat avoimia kaikille alle kouluikäisille lapsille, 2-3-vuotiaista ylöspäin, asuinalueesta tai seurakuntarajoista riippumatta. Kerhot kokoontuvat kaksi tai kolme kertaa viikossa 2-3 tuntia kerrallaan. Päiväkerhot ovat maksuttomia.

Seurakuntien päiväkerhot toimivat valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman pohjalta ja kerhojen ohjaajat ovat kasvatusalan ammattilaisia. Päiväkerhojen tavoitteena on tukea lapsen yksilöllistä ja kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä ja oppimista yhteistyössä vanhempien kanssa. Oppiminen tapahtuu monipuolisen ja innostavan toiminnan siivittämänä.

”Kerhossa leikitään, lauletaan, askarrellaan ja ulkoillaan. Lapset ovat useimmiten innoissaan kaikesta mitä kerhossa tehdään. Kun lapsilta kysytään, usein he sanovat leikkimisen olevan mukavaa. Eväiden syönti on myös tärkeää kerhossa”, kuvailee Haukiputaan seurakunnan varhaiskasvatuksen ohjaaja Outi Palokangas.

Päiväkerho antaa lapselle kokemuksen ryhmässä toimisesta, mutta myös aikuisen syliä ja läsnäoloa. Ryhmässä opetellaan hyväksymään erilaisuutta ja olemaan kaikkien kanssa. ”Päiväkerhossa voi syntyä myös jopa elinikäisiä ystävyyssuhteita”, Palokangas kertoo.

Toiminta pohjautuu kristilliseen arvomaailmaan ja ihmiskäsitykseen — ajatukseen, että jokainen ihminen on omana itsenään arvokas ja ainutlaatuinen. Kristillisyys näkyy muun muassa siinä, että päiväkerhossa kerrotaan Raamatun kertomuksia ja käydään kirkkovuotta läpi lapsen tasoisesti.

Päiväkerhoja järjestetään viidessä Oulun ev.-lut. seurakunnassa: Haukiputaan, Karjasillan, Kiimingin, Oulujoen ja Oulunsalon seurakunnissa. Päiväkerhot alkavat viikolla 33.

Ryhmistä saa lisätietoa ja niihin ilmoittaudutaan osoitteessa www.oulunseurakunnat.fi/paivakerho

Kiimingin seurakunnan alueella järjestetään myös pikkukouluja. Pikkukouluun käytetään Oulun kaupungin palveluseteli ja ilmoittautuminen on osoitteessa varhaiskasvatus.ouka.fi/login.

Mon Apr 17 09:23:00 EEST 2023