Aikuisrippikoulussa keskustellaan uskosta ja elämästä yhden viikonlopun aikana

Oulun ev.lut. seurakunnat järjestävät ryhmämuotoisen aikuisrippikoulun toukokuun toisena viikonloppuna 13.-14.5.2023. Aikuisrippikouluun ovat tervetulleita kaikki oululaiset, joilla on rippikoulu vielä aikuisiällä käymättä. Osallistujilta ei edellytetä kirkon jäsenyyttä.

Kaksi piirroshahmoa maassa makoillen lukevat Raamattua.

- Aikuisrippikoulu ryhmässä on kätevä ja mukava tapa käydä rippikoulu. Ryhmässä pääsee keskustelemaan ja pohtimaan yhdessä asioita, vs. seurakuntapastori Matias Leskinen kuvailee.

Aikuisrippikoulu alkaa henkilökohtaisella keskustelulla papin kanssa. Keskustelussa käydään läpi elämäntilannetta ja tarvetta rippikoulun käymiselle. Jokainen saa myös vaikuttaa opetuksen sisältöön.

Leskisen mukaan aikuisrippikoulun kävijöitä yhdistää se, että kristinusko tai kirkko on syystä tai toisesta tullut ajankohtaiseksi omassa elämässä.

- Yleensä taustalla on jokin henkilökohtainen syy sille, miksi uskon pohtiminen on juuri nyt ajankohtaista omassa elämässä. Monilla on halu liittyä kirkkoon tai tarve käsitellä uskon asioita yhdessä keskustellen. Rippikoulun käyminen mahdollistaa myös kummina toimimisen ja kirkollisen vihkimisen.

Lapsenlapsen innoittamana rippikouluun

Oululainen Ritva Olsbo osallistui viime keväänä järjestettyyn aikuisrippikouluryhmään. Ajatus osallistumisesta syntyi sen jälkeen, kun hänen nuorin lapsenlapsensa konfirmoitiin viime vuoden maaliskuussa.

Rippikoulun ohjelmaan kuului opetusta, luentoja, hiljentymistä, ryhmäytymistä sekä oman uskontosuhteen peilaamista ja miettimistä. Myös perusasiat, kuten Isä meidän -rukous ja Herran siunaus, palauteltiin mieleen.

Uuden oppimisen lisäksi rippikoulun parasta antia oli Olsbon mielestä uudenlaisen näkökulman löytäminen kristinuskoon.

- Mielessäni vahvistui ajatus siitä, että luterilainen kirkko on edelleen tärkeä ja ajankohtainen. Siinä on toivoa ja tulevaisuutta, aika ei ole ajanut vielä sen ohi.

Rippikouluryhmää Olsbo muistelee lämmöllä. Yhden viikonlopun aikana yhteen kokoontui ihmisiä laajalla ikäskaalalla, eri syistä, elämäntilanteista ja taustoista.

- Suosittelen lämpimästi aikuisrippikoulun käymistä. Elämää jo kokeneena asioita osaa ajatella täysin eri tavalla kuin nuorena, Olsbo vinkkaa.

Rippikoulu päättyy konfirmaatioon

Aikuisrippikouluryhmä kokoontuu lauantaina 13.5. kello 10-16 ja sunnuntaina 14.5. kello 10-15 Vanhassa pappilassa (Asemakatu 6). Ennen ensimmäistä kokoontumista on käyty aloituskeskustelu ja tehty ennakkotehtävä.

Rippikoulun päätteeksi on konfirmaatio Tuiran kirkossa (Myllytie 5) sunnuntai-iltana kello 18. Messun päätteeksi on tarjolla kahvit, joilla voi juhlistaa konfirmaatiota läheisten kanssa.

Aikuisrippikouluryhmään ilmoittaudutaan 30.4. mennessä Oulun seurakuntien verkkosivuilla.

Matias Leskinen
Matias Leskinen
vs. seurakuntapastori, nuoret aikuiset ja kasvatustyö
Isokatu 17