Mobiilikolehti otetaan käyttöön Oulun seurakunnissa

Oulun seurakunnissa otetaan käyttöön mobiilikolehti. MobilePaylla toimiva kolehtimaksu tulee käyttöön käteisen rinnalle ja on käytössä jumalanpalvelusten yms. tilaisuuksien aikana.

Kuvassa on kädet, vasemmassa kädessä on kolehtihaavi ja oikeassa kädessä kännykkä.

Oulun seurakunnissa on mahdollista osallistua kolehtiin myös Mobilepaylla. (Kuva: Mari Aho-Palola)

Mobiilikolehti on ollut kokeilukäytössä jo Oulunsalon seurakunnassa viime lokakuusta lähtien. MobilePayn käyttö on helppoa. Kännykkään ladataan sovellus ja maksettaessa määritetään summa ja näppäillään kolehdin numero.

Oulunsalon kirkkoherra Petri Satomaa on ollut tyytyväinen kokeiluun.

− Nykyään ihmisillä on käteistä niin vähän käytössä, joten tämä on hyvä lisä, hän kertoo.

Mobiilikolehdista ilmoitetaan jumalanpalvelusten aikana ja jokaiselle kolehdille on oma yksilöllinen numeronsa.

− Meillä on ollut messuohjelmassa numero, johon on voinut maksaa, Satomaa kertoo.

Numeroa ei saa julkistaa kirkon tilaisuuden ulkopuolelle, joten kolehtiin ei voi osallistua virtuaalikirkon ääreltä kotikoneelta.

− Jos numero olisi muualla näkyvissä, se tulkittaisiin luvan vaativaksi rahankeräykseksi, Satomaa selventää.

Kolehti ei vaadi rahankeräyslupaa, ja kolehtia voidaan kerätä esimerkiksi kirkon lähetystyöhön tai seurakunnan omiin kohteisiin.

Seurakunnat voivat hankkia myös iZettle -maksupäätteen, joten kolehtiin voi osallistua myös pankkikortilla.

Julkaistu 10.2.2020

Mon Feb 10 09:31:00 EET 2020