10-vuotias Virtuaalikirkko juhlii joulukonsertin merkeissä

Oulun tuomiokirkon suorat Virtuaalikirkko.fi –lähetykset täyttävät kymmenen vuotta. Merkkipaalua juhlistetaan Oulun tuomiokirkossa perjantaina 14.12. kello 20 konsertissa, jossa Oulun tuomiokirkon kamarikuoro tulkitsee jouluista kuoromusiikkia sekä yksinlauluja pianon ja orkesterin säestyksellä.

Oulun tuomiokirkon kamarikuoron harjoitukset

Oulun tuomiokirkon kamarikuoro harjoittelee Oulun tuomiokirkossa marraskuussa 2018. Kuva: Sanna Krook/Kirkon kuvapankki

Kanttori Lauri-Kalle Kallungin johtamassa konsertissa esiintyvät Oulun tuomiokirkon kamarikuoron lisäksi sopraano Henna-Mari Sivula, baritoni Juhani Alakärppä, pianisti Kaisa Pulkkanen ja urkuri Péter Marosvári sekä Oulunsalo Ensemble Sinikka Ala-Leppilammen johdolla. Puheen pitää emeritus tuomiorovasti Matti Pikkarainen ja alku- ja päätössanat lausuu tuomiorovasti Satu Saarinen.

Konserttiin on vapaa pääsy ja mukaan pääsee myös verkon kautta osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi. Verkkoon jää konsertin tallenne myöhemmin katsottavaksi.

Konsertit keräävät Virtuaalikirkossa suurimman yleisön, mutta myös jumalanpalveluksia seuraa suuri määrä ihmisiä: vierailijoita on jumalanpalvelusten aikana 1000–3000 ulkomaita – esimerkiksi Kanadaa, Viroa ja Saksaa - myöten. Toimintansa aikana virtuaalikirkko on tavoittanut 2 miljoonaa kävijää sadasta eri maasta.

Virtuaalikirkko on kehittynyt vuosien varrella

Oulun tuomiokirkkoseurakunta aloitti suorat Virtuaalikirkko.fi-lähetykset ensimmäisenä adventtisunnuntaina 2008. Palvelu ei vaadi rekisteröitymistä ja lähetykset toimivat myös mobiililaitteissa. Kymmenvuotisen matkan varrella Virtuaalikirkon tekniikka on parantunut, mutta se ei yksin riitä.  Palvelun kehittäjä kiiminkiläinen säveltäjä Ilmari Mäenpää toivoo, että Virtuaalikirkko menisi yhä syvemmälle kirkon toimintaan:

”Monet seurakuntien tilaisuudet ovat niin hyvin valmisteltuja kokonaisuuksina, että toivon niille laajempaa yleisöä kuin vain paikalle päässeet. Reaaliaikainen keskustelupalvelu voisi olla nykyistä aktiivisemmassa käytössä. Uskon, että erityisesti yksineläville ihmisille yhteyden saaminen muihin Virtuaalikirkon avulla olisi tervetullutta vaihtelua omaan arkeen. Toki se edellyttää, että myös ikäihmisten kodeissa on riittävästi  osaamista ja tekniikkaa liittyä sähköisesti muiden osallistujien joukkoon.”

Julkaistu 11.12.2018

2018-12-11 14:50:00.0