Menovinkit viikolle 35: Kirjallisuuspiirit syventyvät suomalaiseen kirjallisuuteen

Oulun ev.lut. seurakuntien kirjallisuuspiirit jatkuvat Karjasillan ja Haukiputaan seurakunnissa.

guy-2607153_1920_THUMB.jpg

Tänä syksynä molemmat kirjallisuuspiirit käsittelevät erityisesti kotimaista kirjallisuutta. Kerran kuussa kokoontuvat lukupiirit tarjoavat kirjallisuudesta kiinnostuneille paikan keskustella ja pohtia kirjojen herättämiä ajatuksia yhdessä muiden kanssa.

Kirjavirtaa pappilassa - kirjallisuuspiiri kokoontuu Kastellin kirkon pappilankamarissa (Töllintie 38)ensimmäistä kertaa kirjojen äärelle keskiviikkona 30.8. kello 18–20. Haukiputaan lukupiirin ensimmäinen kokoontuminen pidetään maanantaina 11.9. kello 18 Haukiputaan seurakuntakeskuksessa (Kirkkotie 10).

Kirjavirtaa Pappilassa – lukupiirissä luetaan syksyn aikana muun muassa Veijo Meren, Aino Kallaksen ja Katja Kallion teoksia. Kallion ”Yön Kantaja” ja Enni Mustosen ”Emännöitsijä” ovat ensimmäisen kokoontumisen käsiteltävät romaanit.  Syksyn muut kokoontumiset pidetään 20.9, 18.10, 15.11 ja 13.12.

Jo usean vuoden ajan pyörinyt Haukiputaan lukupiiri käsittelee syyskuussa Antti Tuurin ”Ameriikan raitti”-kirjaa ja lokakuussa Ulla-Lena Lundbergin teosta ”Sade”. Marraskuun piirissä keskustellaan Harper Leen ”Kuin surmaisi satakielen”- klassikkoteoksesta.  Haukiputaan lukupiiri kokoontuu 11.9, 9.10 ja 20.11.

Kirjavirtaa pappilassa -lukupiiriä vetää Juha Vähäkangas ja Haukiputaan lukupiiriä Irja Lahdensivu. Lukupiireihin ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon ja niihin on vapaa pääsy.

Oulun ev.-lut. seurakuntien menovinkit 28.8.–3.9.2017

Vauvakahvila maanantaina 28.8. kello 12.30–14 Koskelan seurakuntakodissa (Koskelantie 86, käynti Mertatien kautta).  Ensimmäisen lapsensa saaneiden sekä ensimmäistä lastaan odottavien äitien ja isien sekä vauvojen kohtaamispaikka. Vauvakahvilatoiminta on vapaamuotoista kahvittelua ja keskustelua vauvaperheen arjesta ja elämästä muiden samassa elämäntilanteessa olevien kanssa. Kahvilaan ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon.

Äitien virkistämö maanantaina 28.8. kello 18–20 Tuiran kirkon nuorisotilassa (Myllytie 5). Virkistämö on alle kouluikäisten lasten äitien oma tila, jossa ei ole mukana lapsia. Virkistämö tarjoaa paikan hengähtää arjen keskellä; voit juoda kahvia, jutella muiden äitien kanssa tai ottaa mukaan vaikka käsityön ja rentoutua. Virkistämö kokoontuu joka toinen maanantai.

Esikko-ryhmä tiistaina 29.8. kello 9.30–11.30 Jäälin kappelissa (Rivitie 9). Esikko-ryhmä on tarkoitettu esikoisvauvoille ja heidän vanhemmilleen, mukaan ovat tervetulleita myös raskaana olevat ensisynnyttäjät. Esikkoryhmässä touhutaan vauvojen tahdissa, hiljennytään, keskustellaan, kahvitellaan ja saadaan ystäviä. Ryhmään ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Sisäänkäynti Jäälin kappelin takakautta.

Monen polven -kerho keskiviikkona 30.8. kello 9.30–11 Merikotkantien palvelutalossa (Merikotkantie 1). Kerhoon ovat tervetulleita kaiken ikäiset, niin mummot ja mammat kuin taatot ja taaperotkin. Kerhossa vietetään yhteistä aikaa hartauden, leikin ja kahvittelun parissa.

Lattiakuvailta keskiviikkona 30.8. kello 18–19.30 Maikkulan kappelissa (Kangaskontiontie 9). Lattiakuvaillassa toimitetaan iltahartaus lattiakuvamenetelmän muodossa. Aikuisille ja lapsille pidetään omat hartaudet. Aikuisten ja lasten hartauksien jälkeen kokoonnutaan yhteiseen iltapalaan. Lattiakuvaillat järjestetään syksyllä 2017 keskiviikkoiltaisin seuraavasti: 30.8.,27.9. ja  22.11.

Kirjavirtaa Pappilassa - kirjallisuuspiiri lukevaisille keskiviikkona 30.8. kello 18–20 Kastellin kirkon pappilankamarissa (Töllintie 38). Kirjallisuuspiirissä jaetaan lukukokemuksia teekupin ääressä yhdessä muiden kirjallisuudesta kiinnostuneiden kanssa. Ensimmäisessä kokoontumisessa 30.8. kello 18 keskustellaan Enni Mustosen romaanista Emännöitsijä ja Katja Kallion Yön Kantaja - romaanista. Syksyn muut kokoontumiset ovat 20.9, 18.10, 15.11 ja 13.12. Syksyn koko kirjalistan löydät osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/tule-mukaan/aikuisille/kirjallisuuspiiri.

Opastettu kirkkokierros torstaina 31.8. kello 14–15 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a).  Kesän viimeinen opastettu kirkkokierros, jonka aikana kesäopas vastaa mieltä askarruttaviin kysymyksiin ja esittelee tuomiokirkkoa.

Kesäillan sävelhartaus torstaina 31.8. kello 20–21 Haukiputaan seurakuntakeskuksessa (Kirkkotie 10). Kesän viimeisessä esiintyy Sofia Magdalena -kamarikuoro. Kuoroa johtaa Taru Pisto. Iltahartauden toimittaa rovasti Jaakko Kaltakari. Sävelhartauteen on vapaa pääsy, käsiohjelma 5 €.

KappeLive-konsertti: Mäki-Lohiluoma & Nuorva Duo lauantaina 2.9. kello 19 Pyhän Luukkaan kappelissa (Yliopistokatu 7). KappeLive - konserttisyksyn avaa Mäki-Lohiluoma & Nuorva Duo kantrirokillaan.  Duon muodostavat Jouko Mäki-Lohiluoma (laulu, rummut, huuliharppu, kitara, haitari) ja Teppo Nuorva (laulu, kitarat). He kertovat lauluissaan keski-ikäisten ihmisten elämäntarinoita ja pohtivat ihmisen elämän ongelmia kadunmiehen näkökulmasta huumoria unohtamatta. Konserttiin on vapaa pääsy.

Kuva: www.pixabay.com

Julkaistu 23.8.2017