Remontti vaikuttaa tuomiokirkon käyttöön myös tänä vuonna

Työt ovat tältä kaudelta käynnistyneet ja jatkuvat lokakuuhun saakka. Ne vaikuttavat sekä kirkon ulkoasuun että käyttöön. Kirkko on käytössä arkisin, mutta vihkimisiä ja muita juhlatilaisuuksia järjestetään vain viikonloppuisin.

Oulun tuomiokirkko, jonka edustalla on rakennustelineitä ja nosturi.

Julkisivu remontti käynnistyi jälleen telineiden pystytyksellä. (kuva Marita Ahlgren)

Viime kesänä alkanut Oulun tuomiokirkon julkisivuremontti käynnistyi jälleen talvitauon jälkeen. Remontti vaikuttaa kirkon käyttöön ja ulkoasuun myös kuluvalla kaudella.

Kirkon ulkoseinustoilla on huputettuja telineitä ja piha on aidoilla rajattua työmaa-aluetta aina kulloinkin remontoitavalta osalta. Kirkko on käytössä arkisin, mutta koska viikolla töistä aiheutuu meluhaittaa, vihkimisiä ja muita juhlatilaisuuksia järjestetään vain viikonloppuisin. Lisäksi ovissa on käyttökatkoja, esimerkiksi kirkon pääovi on poissa käytöstä kesäkuussa kolmen viikon ajan.

Tuomiokirkon pihapiirissä sijaitsevaa Pikku-Sofian kirkkoa ei käytetä ensi kesänä. Myös normaalisti kirkon kellarikerroksessa toimiva Cafe Krypta siirtyy toisaalle.

Kolme vuotta kestävän urakan aikana kunnostetaan tuomiokirkon julkisivurappaus ja portaat, maalataan puiset ulkoverhousosat ja uusitaan ulkovalaistus. Tällä erää remontti jatkuu lokakuun alkupuolelle saakka. Koko urakka valmistuu lokakuussa 2025.

Tue Apr 16 14:34:00 EEST 2024