Yhteinen ateria päättää pääsiäisyön messun neljässä seurakunnassa

Tapahtuma on monelle yhä tuntematon: Haukiputaan messun toimittava pastorikin on ensikertalainen.

Kaksi henkilöä ottaa ruokaa noutopöydästä, etualalla on narsisseja.

Pääsiäisyönä nautitaan yhteinen ateria messun päätteeksi. (kuva Kirkon kuvapankki/Jani Laukkanen)

Viidessä Oulun seurakuntayhtymän seurakunnassa on tänä pääsiäisenä mahdollisuus osallistua pääsiäisyön messuun. Sitä vietetään lauantain ja pääsiäissunnuntain välisenä yönä kello 23 alkaen.

Koska pääsiäistä edeltävä paasto päättyy pääsiäisyönä, messuun osallistujat halutaan kutsua myös yhteisen ruokapöydän ääreen. Haukiputaan, Karjasillan, Kiimingin ja Pyhän Tuomaan kirkoissa kokoonnutaan pääsiäisaterialle heti messun jälkeen. Tuomiokirkon perinteisiin taas kuuluu pääsiäispäivän messun jälkeinen brunssi.

Tämän koko kristikunnan suurimman jumalanpalveluksen vietto katkesi Suomessa uskonpuhdistukseen, mutta se on tullut osaksi evankelisluterilaista pääsiäistä 1900-luvun lopulla. Tapahtuma on siten vielä tuntematon monille.

Haukiputaan messun toimittava vs. seurakuntapastori Sanna Kilpelänaho rohkaisee osallistumaan oman esimerkkinsä turvin: hän on ensikertalainen, vaikka on ollut pappina jo 12 vuoden ajan. Haukiputaalla messu on jo ollut pidempään pääsiäisen perinnettä, ruokailu samoin.

– Kuulin viime vuoden messussa olleen 130 henkeä, mikä on yli kaksin verroin normisunnuntaihin verrattuna. Ruokailemassakin oli ollut 110. Sen yhteisöllisyys koetaan siis lähes yhtä tärkeäksi kuin messu itsessään.

Pääsiäisyön messu alkaa hämärästä kirkosta, jonka alttarille on kiirastorstaina vaihdettu mustat tekstiilit merkkinä Jeesuksen kuolemasta. Vähä vähältä valon määrä kasvaa merkkinä Kristuksen ylösnousemuksesta. Lopulta kaikki kirkon valot on sytytetty. Mustat alttaritekstiilit käännetään ja niiden takaa avautuu valkoinen kudelma merkkinä juhlasta, kuoleman voittamisesta.

Kilpelänaho arvelee kiinnostuksen pääsiäisyön messuun olevan kasvamassa, koska siinä on selkeä draaman kaari.

– Meille on tosi tärkeää päästä kokemaan yhdessä suuria tunteita.

Haukiputaan seurakunnan uusi nuorisokuoro Loiste toimii messun musiikkiavustajana.

– Koska pääsiäisyön messun aihe on riemukas ylösnousemuksen ilo, on kuoron laulama ohjelmistokin sävyltään riemullista ja iloista, kuoroa johtava, messun kanttorina toimiva Else Sassi kertoo.

– Pääsiäisyön messu ei ole ajankohdaltaan nuorille haastava siten kuin sunnuntaiaamun kello 10 messu. Toivommekin, että mahdollisimman moni nuori kuoron ulkopuoleltakin löytäisi tuolloin tiensä kirkkoon, Sassi toteaa.

Pääsiäisyön messut lauantaina 30. maaliskuuta kello 23 alkaen:

Haukiputaan kirkossa, Kirkkotie 10
Karjasillan kirkossa, Nokelantie 39