Latukirkko kutsuu reippailijat jumalanpalvelukseen laavulle: ”Oiva lisä perinteisten messujen rinnalle”

Hiihtäjien ja muiden talvireippailijoiden oma Latukirkko järjestetään tänä vuonna Miehikkään laavulla Haukiputaalla, palmusunnuntaina.

Ihmiset istuvat lumen päällä ja kuuntelevat jumalanpalvelusta

Kuvaaja Minna Similä

Viime vuonna Latukirkko järjestettiin ensimmäistä kertaa. Tuolloin paikkana oli Rivinokan Majakka. Paikalle saapui viime vuonna noin 80 henkilöä; niin hiihtäjiä, kävelijöitä kuin potkukelkkailijoitakin.

Tänä palmusunnuntaina laavulla on sanajumalanpalvelus, ohjelma ja virret jaetaan paikalle tulleille monisteina. Sanan ja virsien jälkeen ohjelmassa on makkaranpaistoa ja mehutarjoilu.

Diakoniatyöntekijä Minna Similän mukaan laavu sopii Latukirkolle erittäin hyvin.

”Paikka on keskeinen, sinne on helppo saapua hiihtäen tai kävellen, sinne on lyhyt matka kylältä ja makkaranpaistokin onnistuu.”

Palmusunnuntain sanajumalanpalveluksen luonnon keskellä toimittaa pastori Sanna Kilpelänaho. Hän on mukana ensimmäistä kertaa.

”Innokkaana hiihtäjänä tällainen kirkkohetken ja ulkoilun yhdistelmä tuntuu kovin mukavalta. Ulkona tapahtuvat kirkkohetket ovat oiva lisä perinteisten messujen rinnalle,” hän sanoo.

”Viime vuoden iso osallistujamäärä kertoo, että tällainen kiinnostaa. Monelle suomalaiselle luonto on merkittävä osassa elämää. Luonnossa voi aistia rauhaa ja pyhyyttä. Itse koen samaa pyhyyttä hiihdellessäni.”

Palmusunnuntain sanajumalanpalveluksessa laavulla on Kilpelänahon ja Similän lisäksi mukana kanttori Hannu Niemelä.

”Toivomme hyviä ilmoja, jotta mahdollisimman moni innostuu tulemaan paikalle”, Kilpelänaho kannustaa.

Latukirkko Miehikkään laavulla Haukiputaalla, palmusunnuntaina 24.3. kello 14.

Sanna Kilpelänaho
Sanna Kilpelänaho