Projektikoordinaattori keskellä palapeliä

Hävikkiruuan logistiikassa palat eivät ole valmiina, vaan kuvio pitää suunnitella itse.

Kuva: Minna Mettovaara

Olen niin intohimoinen palapelintekijä, etten uskalla niitä edes aloittaa. Mielelläni teen oikein isoja pelejä. Kerran onnistuin löytämään kaupasta 9000 palan palapelin, joka vei tilaa parisängyn kokoisen alan verran. Kasasin sitä kokoon olohuoneen maton alle, jotta sain riippuvuutta aiheuttavan tekeleeni välillä piiloon.

Myös hävikkiruuan logistiikan käynnistäminen on monesta palasta koostuva osa. Tämä peli on kuitenkin omanlaisensa, sillä hävikkiruuan logistiikassa palat eivät ole valmiina, vaan kuvio pitää suunnitella itse.

On selvitettävä, minkälaiset reitit ovat realistisia tauot ja työpäivän pituudet huomioonottaen. Mistä, mitä kautta ja minne ehtii päivän aikana? Miten navigointi on kätevintä hoitaa? Löytyvätkö kauppojen lastauslaiturit samasta osoitteesta kuin itse kauppa? Mitä poikkeuksia tämän päivän reitillä olikaan? Missä kaupoissa ei käydä juuri tänään ja mutta huomenna kyllä?

Matkanteko ei ole vain ajoa paikasta toiseen. Pysähtymiset pitää osata arvioida myös. Miten paljon aikaa hävikinhakuun yhdestä kaupasta on varattava? Minkälaisia erilaisia käytänteitä kaupoilla on? Tarvitaanko kulkulätkää tai muuta vastaavaa? Minne hävikki on koottu ja miten se on merkitty? Miten varmistetaan, että mukaan otetaan vain sopimuksessa sovittuja tuotteita?

Palapeliin liittyy myös osasia siitä, mitä itse logistiikkakeskuksessa tapahtuu. Siellä lajitellaan saatu hävikki ja pakataan ruoka-aputoimijoille vietäväksi. Lähteehän matkaan varmasti oikeanlaisia tuotteita? Emmehän me vahingossa vie aamupalatarvikkeita lounaalle? Tilattujen tuotteiden määrä on hyvä tarkistaa ja todeta se, riittääkö saatu hävikki vai sattuuko olemaan jotain ekstraa mukaan laitettavaksi. Ihan samoja tuotteita ei kannata laittaa samaan paikkaan joka viikko, jotta ruokalistassa olisi vaihtelua.

Yhdistysten ja seurakuntien vapaaehtoiset tai työntekijät ovat ottamassa tuotteita vastaan. Ollaanhan sielläkin oikeassa paikassa oikeaan aikaan, jotta ruuat ehditään varastoida, laittaa tai pussittaa? Olemmehan muistaneet pakata tyhjät muovipussit mukaan, jos niin on sovittu. Oliko joku ruoka-aputoiminta juuri tällä viikolla tauolla ja meneehän parittomalla viikolla toimivalle tilaus perille juuri parittomalla viikolla?

Joka tapauksessa on arvoitus, minkälaista hävikkiä tai ylijäämäruokaa minäkin päivänä saadaan. Puolin ja toisin vaaditaan joustavuutta sen suhteen, että aina kaikki ei mene putkeen. Ihan omat riskinsä muodostaa se, jos kuski sairastuu tai joutuu koronakaranteeniin. Ja se, mitä kaikkea autolle tai itse liikenteessä voi tapahtua. Huh, huh. Silloin voi tuntua samalta kuin lattialle tehty palapeli olisi tarttunut kiinni sitä suojaavaan mattoon ja valmiin kohdan palat leviäisivät ympäriinsä.

Iina Matikainen

Kirjoittaja toimii Oulun seurakuntayhtymän palkkaamana projektikoordinaattorina Prikka kiertoon -hankkeessa. Hänen vastuullaan on koordinoida lahjoitettavien hävikkiruokien keruuta ja jakoa eteenpäin hyötyruokana ruoka-apua antavien toimijoiden kautta apua tarvitseville.

Blogiteksti on julkaistu 23.8.2021.