Haukiputaan seurakunnan kirkkoherran vaali

Haukiputaan seurakuntaan valitaan uusi kirkkoherra vaalissa, joka pidetään sunnuntaina 19.5.2024. Ennakkoäänestys on 13.-17.5. Kaikki Haukiputaan seurakunnan täysi-ikäiset jäsenet ovat äänioikeutettuja.

Ehdokkaat, vaalisijat ja äänestäminen

Vaalissa on kaksi ehdokasta:

1. vaalisijalla Tuiran seurakunnan kappalainen, TM Lauri Kujala

2. vaalisijalla Oulun tuomiokirkkoseurakunnan kappalainen, TM Salla Autere

Oulun hiippakunnan tuomiokapituli on haastatellut ehdokkaat ja asettanut heidät vaalisijoille. Vaalisijat on asetettu siinä järjestyksessä, miten tuomiokapituli on arvioinut ehdokkaiden taidot ja kyvyt kirkkoherran viran hoitamiseen.

Haukiputaan seurakunnan täysi-ikäiset jäsenet voivat äänestää vaalissa kumpaa tahansa ehdokasta. Vaalisijoista huolimatta ehdokkaat ovat äänestyksessä samassa asemassa. Seurakuntalaisten antamat äänet ratkaisevat vaalin voittajan.

Kirkkoherranvaalissa ei enää ole sellaista vaihtoehtoa, että vaalisijojen ulkopuolisia ehdokkaita voisi äänestää.

Varsinaisen vaalipäivän äänestys alkaa sunnuntaina 19.5.2024 klo 10 pidettävän jumalanpalveluksen jälkeen.

Vaalinäytteet

Ehdokkaat antavat vaalinäytteensä toimittamalla päiväjumalanpalveluksen Haukiputaan kirkossa kahtena perättäisenä sunnuntaina:

1. vaalisijalla oleva Lauri Kujala 28.4. klo 10

2. vaalisijalla oleva Salla Autere 5.5. klo 10

Mitä kirkkoherra tekee ja miksi äänestetään?

Kirkkoherra toimii seurakunnan hengellisenä ja hallinnollisena johtajana sekä johtaa työyhteisöä.

Mitä kirkkoherra tekee?

• Kirkkoherra on seurakunnan johtajana toimivan papin virkanimike Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa.
  • Kirkkoherra johtaa seurakunnan hengellistä elämää sekä toimii seurakunnan työntekijöiden esihenkilönä.
  • Kirkkoherra toimii luottamushenkilöistä koostuvan seurakuntaneuvoston puheenjohtajana ja esittelijänä.
  • Kirkkoherra vastaa seurakunnan hallinnosta ja taloudesta sekä johtaa seurakunnan strategian toteuttamista.

Miksi äänestetään?

• Haukiputaan kirkkoherran vaali toimitetaan ns. välittömänä vaalina eli 18 vuotta täyttäneet Haukiputaan seurakunnan jäsenet pääsevät äänestämään kirkkoherrasta.
  • Valituksi tulee eniten ääniä saanut ehdokas.
  • Kirkkoherran virka tuli avoimeksi, kun kirkkoherra Jaakko Tuisku valittiin kirkkoherraksi Karjasillan seurakuntaan.

vt. Kirkkoherra
Haukiputaan seurakunta