Savua pääsi sisätiloihin krematoriolla, toiminta jatkuu normaalisti

Oulun seurakuntien krematoriolla on tapahtunut ti 19.9. puolen päivän jälkeen tilanne, joka aiheutti savupöllähdyksen sisätiloihin. Savua ei kuitenkaan päässyt kappelitiloihin. Tilat on tuuletettu ja toiminta jatkuu normaalisti.

Hautaustoimen päällikkö Tuomo Vuontisjärvi kertoo, että kyseessä oli normaali tuhkaustilanne, jossa sisäänvientivaunu tuli ulos viiveellä, jolloin hetken aikaa savua pääsi sisätiloihin.

– Henkilökunta toimi ohjeen mukaan, eli ovet suljettiin ja palokunta tilattiin paikalle. Nyt tilat on tuuletettu ja toiminta jatkuu normaalisti, Vuontisjärvi kertoo.

Sisäänvientivaunussa on noin kahden cm korkuiset kiskot, jotka laskeutuivat arinatasoon. Luukun mentyä kiinni kiskojen alapuolelle jäi tyhjää tilaa, jolloin savukaasuja pääsi sisään.

– Tutkimme seuraavaksi sisäänvientivaunun automatiikkaa, tällä hetkellä on jo normaali tuhkausprosessi menossa, Vuontisjärvi sanoo.

Lue myös tiedote 15.9.

Oulun seurakuntayhtymän krematorio on jälleen toiminnassa

Tuomo Vuontisjärvi
Tuomo Vuontisjärvi