Oulun seurakuntayhtymän krematorio on jälleen toiminnassa

Oulun seurakuntayhtymän krematoriossa on aloitettu jälleen tuhkaukset 4.9. alkaen. Krematoriossa oli huhtikuussa toimintahäiriö, joka aiheutti useamman kuukauden toimintakatkoksen.

Krematorion uuniosa sekä siihen liittyvät tekniset laitteet uusittiin kokonaan. Hautaustoimen päällikkö Tuomo Vuontisjärven mukaan ensimmäisen kahden viikon aikana on tuhkattu pienemmällä volyymilla, koska samalla on tehty sähköteknisiä säätöjä ja tarkistuksia.

– Tämän takia emme ole vielä ottaneet ulkopaikkakuntalaisten varauksia. Tarkoitus on kuitenkin palata normaaliin tuhkauskäytäntöön syyskuun puolivälistä, jonka jälkeen voidaan myös ottaa vastaan varauksia ulkopaikkakuntalaisilta, Vuontisjärvi sanoo.

Uuniremontin aikana tuhkauksia tehtiin viidellä eri krematoriopaikkakunnalla ja tuhkaukset saatiin suoritettua siunauksen jälkeen hyvinkin nopeasti. Paluu normaaliin toimintaan tullee vaikuttamaan hieman aikatauluja pidentävästi, koska varauksia otetaan jälleen laajemmalta alueelta.

Vuontisjärvi kiittää kaikkia yhteistyökumppaneita avusta poikkeustilanteessa.

– Yhteistyö vainajia kuljettaneiden hautaustoimistojen sekä tuhkauksia suorittaneiden krematorioiden kanssa sujui erinomaisesti.

Intiön kappelin peruskorjaus alkaa joulukuussa 2023. Investointiin sisältyy myös yhden uuden uunin rakentaminen sekä savukaasujen suodatinjärjestelmän ja lämmöntalteenottojärjestelmän saattaminen ympäristöluvan edellyttämälle tasolle. Kappelin peruskorjauksen arvioidaan kestävän 2025 syksylle saakka.

Tuomo Vuontisjärvi
Tuomo Vuontisjärvi
Hautauspalvelujen johtaja (vuosilomalla 12.2. – 30.4.2024)
Intiöntie 6