Kirkon kellarin vesivahingon korjaustyöt etenevät

Oulun tuomiokirkon vesivahingon korjaustyöt etenevät kirkon kellarissa. Perjantaina 8.9. kirkon kellariin pääsi vettä vesijohdon rikkoutumisen vuoksi. Tilojen kuivaus ja siivoustyöt on aloitettu heti perjantaina. Siivous- ja kunnostustyöt vievät useamman viikon ajan, mutta kirkon toiminta kirkkosalissa voi jatkua normaalisti.

Kellarissa oli paljon kaappeja, jotka on tyhjennetty ja jotka joudutaan purkamaan pois. Tämän jälkeen nähdään tarkemmin, mitä korjauksia tarvitaan.

Jo perjantaina kirkon pihalta kaivettiin rikkoutunut vesiputki esiin. Tässä yhteydessä huomattiin, että rikkoumakohta on hankalassa paikassa.

– Nykyinen putki on rikkoutunut rakennuksen alle. Sinne sen korjaaminen on vaativa operaatio. Sen takia on päätetty tehdä uusi läpivienti, jossa uusi putki yhdistetään kirkon ulkopuolella alkuperäisen vesiputken runkoon. Tavoitteena on jo tällä viikolla porata uusi läpivienti putkelle, talotekniikan insinööri Aapo Korteniemi sanoo.

Kirkon pihalla oleva kaivaus on turvallisuussyistä nyt täytetty osittain. Kun putkityöt on pihalla tehty, kaivanto täytetään kokonaan ja kivetys asetetaan paikoilleen.

Katso myös:

Tiedote 1, 8.9.2023: Oulun tuomiokirkon kellarissa vesivahinko - Oulun seurakunnat

Tiedote 2, 8.9.2023: Lisätietoa Oulun tuomiokirkon vesivahingosta - Oulun seurakunnat

Aapo Korteniemi
Aapo Korteniemi
Talotekniikan insinööri/ hoito- ja huoltotyöt, LVI
Isokatu 17, PL 122
90101 Oulu