Asiapuhetta keski-iästä

ke 24.4. klo 18.00 – ke 24.4. klo 20.00
Tapahtuman logossa puhekupla jossa teksti: Asiapuhetta keski-iästä, kuva Harriet Urponen

D-asema - kansalaistoiminnan keskus

Onko keski-iässä peli jo menetetty? Vai onko viisikymppisyys sittenkin elämän parasta aikaa? Asiapuhetta keski-iässä keskusteluilloissa etsitään vastauksia siihen, miten säilyttää mielenrauha keski-iän myrskyissä. Miten kohdata iän tuomat muutokset omassa tai lähipiirin elämässä.

Asiapuhetta keski-iästä on keskustelutapahtuma, jossa iästä tehdään numero.

Tällä kertaa tartumme hoivavastuuseen liittyviin kysymyksiin ja keskustelemme otsikolla "Hoivan rajat ja vastuu".

Keski-ikäisten elämän todellisuutta on se, että omat vanhemmat ikääntyvät ja he tarvitsevat arjessaan yhä enemmän apua. Miten keski-ikäinen pystyy oman arjen keskeltä heitä auttamaan? Missä kulkevat omaishoidon tai etäomaishoidon rajat? Entä pitäisikö omaankin vanhuuteen jo valmistautua ja sopia läheisten kanssa siitä, jos kaikki päättyykin yllättäen liian nopeasti.

Vieraana ovat geriatri Petteri Viramo, toimittaja Päivi Annala ja lyhytterapeutti Satu Perttunen. Viramolla on paljon osaamista ihmisen kuntoutustarpeiden arvioimisesta, Annala huolehtii työnsä ja oman perhe-elämänsä keskellä myös oman isänsä ja sukulaismiehen asioista. Perttusella puolestaan on hyviä näkökulmia esimerkiksi omien rajojen vetämiseen vaativassa elämäntilanteessa.

Kysymme asiantuntijoilta, miten hoivavastuuta voisi kantaa kestävällä tavalla ja mitä on odotettavissa, jos tulevaisuudessa ikäihmisten hoivavastuuta siirretään yhä enemmän omaisten harteille.

Juontajina ovat vastikään Vuoden Sara-palkinnon saanut toimittaja Minna Akimo ja seurakuntayhtymän viestintäjohtaja Harriet Urponen. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu ja vapaa pääsy!

Tilaisuus kestää kaksi tuntia. Aikaa on myös yleisökysymyksille.

Kahvitarjoilu! Vapaa pääsy!

Toukokuun Asiapuhetta keski-iässä illassa ke 29.5. klo 18 Linkki avautuu uudessa välilehdessäpuhumme sukujen salaisuuksista.

• Aikuisille Aikuisille

Oulun seurakuntayhtymä, Tuiran seurakunta