Tanssiteos Oulun tuomiokirkossa kertoo Pyhän Birgitan tarinan

Lauantaina 9.10. kello 18 Oulun tuomiokirkossa on mahdollisuus nähdä tanssitaiteilija Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindströmin Minä Birgitta? -soolotanssiteos. Uutta balettia ja tanssiteatteria yhdistävä teos perustuu keskiajan tunnetuimman pohjoismaalaisen naisen, Ruotsin kansallispyhimyksen Pyhän Birgitan, elämäntarinaan. Esitys kertoo hänen, pyhän ja kapinallisen naisen, pyrkimyksestä itselliseen elämään. Koreografian teokseen ovat tehneet Louhensalo-Lindström ja Janet Spiegal.

Minä Birgitta? -soolotanssiteokseen liittyvä kuva. Kuva: Janet Spiegal.

Tanssija Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindström tuo tanssiteoksensa Oulun tuomiokirkkoon Pyhän Birgitan syntymäpäivä- ja autuaaksi julistamisen viikolla. Kuva: Janet Spiegal

Tuomiorovasti Satu Saarinen iloitsee ajatuksia herättävän teoksen saapumisesta Ouluun. “On upeaa, että Tuuli-Maria on tehnyt tämän kulttuuriteon. Historian merkkimiehistä on tehty kautta aikain runsaasti teoksia. Tämän teoksen kautta voimme nyt katsoa naisen toimijuutta, valintoja ja niiden mahdollisuuksia ajassa.”

Birgitta oli aikansa hengellinen ja yhteiskunnallinen vaikuttaja, joka perusti myös oman luostarisääntökunnan. Nizzassa asuva solistitanssija Louhensalo-Lindström haluaa tämän lisäksi tuoda esiin Birgitan muitakin puolia. ”Birgitta oli kapinallinen nainen, joka ei halunnut asettua yhteen muottiin. Hän haastoi paavia, oli poliittisesti aktiivinen ja myös kahdeksan lapsen äiti.”

Ballerina ja tanssintutkija Louhensalo-Lindström kertoo tunteneensa kiinnostusta keskiajan historiaa ja Birgitan elämää kohtaan lapsesta saakka. “Koulutuksestani oli valtava hyöty teoksen taustatutkimuksessa. Tanssijana minulla taas on vapaus viedä teoksen tulkintaa pidemmälle kuin mitä tutkija voi tehdä.”

Tanssija haluaa tuoda teoksen myötä myös kirkon tilana paremmin esiin. “Kirkoissa on hieno akustiikka, musiikki on luotu soimaan ja kulkemaan niiden tiloissa. Teoksen musiikkina kuullaan rekonstruoitua keskiaikaista musiikkia ja osia Zbigniew Preisnerin Sielunmessusta.”

Tunnin mittaiseen esitykseen on vapaa pääsy. Vapaaehtoinen käsiohjelmamaksu 10 euroa.

Julkaistu verkossa 30.9.2021

Thu Sep 30 10:42:45 EEST 2021