Vähävaraisten ateriat jatkuvat Oulun seurakunnissa

Oulun ev.lut. seurakunnat tarjoavat työttömille ja vähävaraisille aamupaloja ja aterioita syyskaudella viikon jokaisena arkipäivänä eri puolilla Oulua.

Keittoruokalautanen

Kuva: Sanna Krook /Kirkon kuvapankki

Aamupuuro tai ateria on ilmainen tai hyvin edullinen. Ateriat on suunnattu kaikille, joilla on taloudellisia ongelmia tai jotka kaipaavat toisten ihmisten seuraa.

Vähävaraisten ateriat keräävät kaikissa Oulun seurakunnissa paljon kävijöitä. Aterioiden on tarkoitus olla matalan kynnyksen kohtaamispaikkoja, joissa voi aterioinnin lisäksi vaihtaa ajatuksia ja tavata ihmisiä.  Ruokailuissa kävijöillä on myös mahdollisuus keskustella diakoniatyöntekijän kanssa tai varata aika diakonian palveluihin.

Ruokailuissa huomioidaan koronavirustilanteeseen liittyvät turvallisuusohjeet.

Hävikkiruoka hyötykäyttöön

Karjasillan seurakunnassa järjestetään diakonian aamupuuroja torstaiaamuisin kello 9 Karjasillan kirkolla ja perjantaiaamuisin kello 9 Pyhän Andreaan kirkolla Kaakkurissa. Toiminta käynnistyy syys-lokakuun vaihteessa. Muu ruoka-apu, kuten elintarvikekassien jakelu, tarkentuu talven aikana.

”Taloudellinen avustustarve on kasvussa, ja se heijastunee myös tulevan syksyn ruoka-aputoimintaan”, Karjasillan seurakunnan diakoniatyöntekijä Seppo Meriläinen sanoo.

Aterioilla hyödynnetään tänä syksynä käynnistyneen Prikka kiertoon -logistiikkakeskuksen ylijäämäelintarvikkeita. Prikka kiertoon on hanke, jossa kehitetään Ouluun toimintamallia hävikkiruuan parempaan hyödyntämiseen sekä haasteellisessa työmarkkina-asemassa olevien työllistymiseen.

”Hyödynnämme ylijäämäelintarvikkeita sen mukaan, mitä saamme, joko suoraan aamupuuroilla tai ruokakassijakeluina”, Meriläinen kertoo.

Meriläinen kiittelee seurakunnan vapaaehtoisia, joiden avulla aamupuurotoiminta on mahdollista toteuttaa.

”Vapaaehtoisia tarvitaan. Syksyn toiminnan käynnistyessä aloitamme myös uusien vapaaehtoisten rekrytoinnin”, Meriläinen vinkkaa.

Tiedot Oulun seurakuntien aterioista löytyvät osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/tyottomat-ja-vahavaraiset

2021-09-20 08:41:00.0