Nuorten yksinäisyyttä torjutaan yhdessä

Oulussa kerätään yhteistuumin varoja nuorten auttamiseksi perjantaina 26. huhtikuuta. Silloin liikkeellä on Yhteisvastuukeräyksen lipaskerääjiä ympäri Oulua.

Anna-Liisa Hirvenoja, Lyly Rajala ja Erja Ollikainen seisovat Yhteisvastuu-liivit päällään ja keräyslipas k...

Anna-Liisa Hirvenoja, Lyly Rajala ja Erja Ollikainen ovat mukana keräämässä varoja Yhteisvastuukeräykselle 26. huhtikuuta. (kuva Marita Ahlgren)

– Minulla on syvä huoli lapsista ja nuorista. Meidän on yhdistettävä voimamme, että he voisivat paremmin.

Näin toteaa seurakunnan vapaaehtoistyöntekijä ja eläkkeellä oleva rehtori Anna-Liisa Hirvenoja. Hän osallistuu ensi viikon perjantaina Yhteisvastuukeräys-tempaukseen yhdessä Lyly Rajalan ja Erja Ollikaisen kanssa. Kolmikko pukee päälleen valkoiset liivit ja suuntaa keräyslippaidensa kanssa Oulun kadulle.

Yhteisvastuukeräys on evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen suurkeräys. Tänä vuonna se auttaa nuoria, jotka kokevat syvää yksinäisyyttä tai ovat vaarassa syrjäytyä.

Oulussa seurakuntien yhteisenä keräyspäivänä kerääjiä voi tavata muun muassa kauppaliikkeiden edustoilla. Ollikainen, Hirvenoja ja Rajala toivovat, että mahdollisimman moni osallistuisi nuorten auttamiseen.

– Haluamme sanoa, että tulkaa tykö. Tulkaa meidän kerääjien luo ja olkaa läsnä lapsille ja nuorille, kehottaa Erja Ollikainen.

Tuotto auttaa paikallisesti ja maailmalla

Kahden viimeisimmän vuoden aikana Yhteisvastuukeräys on keskittynyt nuorten auttamiseen. Viime vuonna varoja kerättiin nuorten väkivallan ehkäisyyn ja konfliktien sovitteluun.

Tuotosta 20 prosenttia ohjataan paikallisille seurakunnille. Kiimingissä viime vuoden tuotolla suunnitellaan leiripäivää syrjäytymisvaarassa oleville nuorille ja väkivallan vastaisia luentoja kouluihin.

– Lisäksi olemme jakaneet kouluterveydenhuollon kautta lahjakortteja, joilla nuori voi viedä toisen nuoren hampurilaiselle. Useat nuoret ovat saaneet tätä kautta uusia ihmissuhteita, kertoo diakoni Erja Haho.

Yhteisvastuukeräyksen tuotosta 20 prosenttia kohdistuu tänä vuonna HelsinkiMissiolle, joka tekee valtakunnallista työtä nuorten yksinäisyyden vähentämiseksi. Lahjoituksista 60 prosenttia suunnataan Kirkon Ulkomaanavulle, joka mahdollistaa lasten ja nuorten koulunkäyntiä sekä ammatillista koulutusta katastrofialueilla.

Kaikki nuorten auttamisesta kiinnostuneet ovat tervetulleita yhteisen lipaskeräyspäivän kerääjiksi. Mukaan voi ilmoittautua ottamalla yhteyttä diakoniatyöntekijään. Diakoniatyöntekijöiden yhteystiedot ja tietoa keräyksestä löytyy Oulun seurakuntien Yhteisvastuu-sivulta.

Wed Apr 17 08:47:33 EEST 2024