Ensi syksyn päiväkerhoihin ilmoittautuminen alkaa

Oulun seurakuntien syksyn 2024 lasten päiväkerhoihin ilmoittautuminen käynnistyy maanantaina 15.4. Ilmoittautua voi sunnuntaihin 12.5. saakka osoitteessa oulunseurakunnat.fi/paivakerho.

Lapsia ringissä ohjaajan kanssa lattialla.

Kuva: Sanna Krook.

Päiväkerhot ovat avoimia kaikille alle kouluikäisille lapsille, 2-3-vuotiaista ylöspäin, asuinalueesta tai seurakuntarajoista riippumatta. Kerhot kokoontuvat kaksi tai kolme kertaa viikossa 2-3 tuntia kerrallaan. Päiväkerhot ovat maksuttomia.

Seurakunnan päiväkerhot tarjoavat laadukasta varhaiskasvatusta. Päiväkerhossa leikitään, liikutaan, ulkoillaan, opetellaan kädentaitoja ja kuunnellaan satuja. Kerhoja ohjaavat koulutetut lastenohjaajat ja perhetoiminnan ohjaajat.

Oulujoen seurakunnan varhaiskasvatuksen ohjaaja Maaret Sulkalan mukaan päiväkerho tarjoaa oivan vaihtoehdon siinä vaiheessa, kun hoitopaikkaa ei vielä tarvita, mutta lapsi kaipaa virikkeitä kodin ulkopuolella.

–  Päiväkerhossa lapsi pääsee pienessä ryhmässä tuttujen aikuisten ja kerhokavereiden kanssa opettelemaan ryhmä- ja kaveritaitoja.

Yhteistyö vanhempien kanssa on tiivistä. Yhdessä haetaan parhaita tapoja tukea lapsen oppimista ja kehitystä sekä kotien kasvatusta. Tärkeää on myös se, että lapsi viihtyy kerhossa.

–  Lasten mielestä päiväkerhossa kivaa on kaverit, eväiden syönti ja leikkiminen. Kerhossa on paljon mielenkiintoista tekemistä, ja myös lasten ideat huomioidaan, Sulkala kertoo.

Päiväkerhossa toiminnan pohjana on kristillinen arvomaailma, jossa kirkkovuosi ja sen perinteet tulevat tutuiksi. Tilaa annetaan myös lasten omille pohdinnoille ja kysymyksille. Esimerkiksi luomakunnasta huolehtiminen ja lähimmäisen rakkaus sekä toisten auttaminen ovat teemoja, jotka kulkevat kerhoarjessa mukana.

Päiväkerhoja järjestetään Haukiputaan, Karjasillan, Kiimingin, Oulujoen ja Oulunsalon seurakunnissa. Kiimingin seurakunnan alueella järjestetään myös pikkukouluja, joihin käytetään Oulun kaupungin palveluseteli.

Thu Apr 11 10:55:35 EEST 2024