Keskustelutilaisuus Pyhän Tuomaan kirkon kohtalosta ma 15.4. klo 18

Pyhän Tuomaan kirkko on yksi Oulun seurakuntayhtymän kolmestatoista kirkosta. Kirkon on suunnitellut arkkitehti Juha Leiviskä ja se on rakennettu vuosina 1974–1975. Kirkon tilanteesta on keskusteltu pitkään.

Pyhän Tuomaan kirkon sisätilaa.

Kuva: Harriet Urponen.

Kiinteistöjohtaja Pekka Syrjäpalon mukaan kirkon perusparannus on ollut investointina esillä ensimmäisen kerran jo kymmenisen vuotta sitten, mutta syystä tai toisesta hanke on siirtynyt.

– Seurakuntayhtymässä on tehty vuonna 2013 päätös siitä, että kiinteistöjä vähennetään 30 % vuoteen 2026 mennessä. Tällä hetkellä säästötavoitteesta on saavutettu 17,5 %, joten jokaisen investointia vaativan kohteen kohdalla pohditaan tarkasti sitä, mikä on tarkoituksenmukaista, Syrjäpalo sanoo.

Kirkkoherra Niilo Pesonen pitää edessä olevaa päätöstä Pyhän Tuomaan kirkosta merkittävänä. Kunnostaminen on taloudellisesti iso investointi ja siksi sen toteuttamista joudutaan pohtimaan tarkkaan.

– Päätöksen tekoon vaikuttavat rakennuksen kunto ja kustannusarvio, mitä ajattelemme Pyhän Tuomaan kirkon tulevaisuuden toiminnasta ja kirkon kulttuurihistoriallinen merkitys. Tämän pohjalta vaihtoehtoina ovat, että kirkkoa korjataan sellaisena, kuin se on nyt tai muutetaan toiminnallisuuksiltaan tarkoituksenmukaisemmaksi. On myös otettava huomioon mahdollisuus, että kirkon kunto tai mahdollinen kustannusarvio on niin suuri, että siitä on pakko luopua. Kaikesta tästä meillä ei ole vielä käytettävissä kaikkea tarvittavaa tietoa, mutta toivon, että jo nyt voimme keskustella näistä asioista ja kuulla, miten seurakuntalaiset asian näkevät, Pesonen toivoo.

Kirkkoon on tehty kuntokartoitus ja tilaisuudessa kuullaan sen keskeisiä tuloksia. Keskustelutilaisuudessa kuullaan lyhyitä alustuksia kirkon tämänhetkisestä tilanteesta, rakennushistoriasta, arkkitehtuurista ja kulttuurihistoriallisesta merkityksestä sekä kirkon taiteesta. Alttaritaulun ja muut kirkon maalaukset on tehnyt taiteilija Hannu Väisänen.

Tuiran kirkkoherra Niilo Pesosen lisäksi mukana ovat kiinteistöjohtaja Pekka Syrjäpalo, arkkitehti Jorma Teppo / Arkkitehtitoimisto Jorma Teppo, projektipäällikkö Vesa-Ville Niemelin / A-Insinöörit Oy, Oulun taidemuseon intendentti Elina Vieru, Oulun kaupunki. Tilaisuuden juontaa viestintäjohtaja Harriet Urponen.

Tilaisuus on Pyhän Tuoman kirkossa ma 15.4. klo 18, keskustelutilaisuuden jälkeen on kahvitarjoilu. Tilaisuus päättyy viimeistään klo 20. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Niilo Pesonen
Niilo Pesonen