Walk in terapia laajenee Linnanmaalle

Kirkon tarjoama, maksuton keskusteluapu alkaa Pyhän Luukkaan kappelissa 4. huhtikuuta. Toimipiste on avoinna torstaisin kello 15–17.

Ihminen kävelee Pyhän Luukkaan kappeliin, kuvan etualalla on kyltti, jossa lukee walk in terapia.

Walk in on nuorille aikuisille suunnattua, maksutonta keskusteluapua.

Oulun seurakuntien tarjoama walk in terapia käynnistyy Linnanmaalla Pyhän Luukkaan kappelissa 4. huhtikuuta. Kyseessä on 16–29-vuotiaille suunnattu, matalan kynnyksen keskusteluapu, jota antavat tehtävään koulutuksen saaneet henkilöt.

Tähän mennessä walk in terapiaa on saanut Oulun keskustassa ja Kaakkurissa. Toiminta haluttiin laajentaa Linnanmaalle alueella sijaitsevan korkeakoulukampuksen vuoksi.

– Uuden toimipisteen ansiosta palvelu on helposti opiskelijoiden, mutta myös muiden alueella asuvien nuorten saavutettavissa, toteaa diakoniatyöntekijä ja walk in -terapeutti Pirita Satomaa.

Pyhän Luukkaan kappelissa päivystys on avoinna torstaisin kello 15–17. Tulijan ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon eikä kertoa henkilöllisyyttään. Käynnin aikana keskustelu keskittyy asiakkaan esille nostamiin aiheisiin.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko tarjoaa walk in terapiaa yli kymmenellä paikkakunnalla Suomessa. Se on maksutonta ja luottamuksellista keskusteluapua, jossa käytetään ratkaisukeskeisen lyhytterapian menetelmiä. Halutessaan keskustelemassa voi käydä useamman kerran.

Oulussa ensimmäinen walk in terapian toimipiste avattiin kaksi vuotta sitten Isokadulle. Kaakkurissa toiminta aloitettiin vuosi sitten huhtikuussa. Tähän mennessä kävijöitä on ollut keskimäärin 2,5 henkilöä päivystystä kohti ja palaute on ollut myönteistä.

– Saadun palautteen mukaan 97 prosenttia kävijöistä on kokenut tulleensa kuulluksi ja 84 prosenttia todennut tilanteensa helpottuneen keskustelun seurauksena. Moni on kiitellyt erityisesti sitä, että on päässyt keskustelemaan heti, kun sille on ollut tarve, kuvaa Pirita Satomaa.

Walk in terapiasta avautuu myös valtakunnallinen etävastaanotto 2. huhtikuuta. Tiistaisin toimiva verkkopäivystys löytyy nuortenlinkki.fi-sivustolta.

Lisätietoa walk in terapiasta löytyy Oulun seurakuntien verkkosivuilta.

2024-03-27 09:38:00.0