Tuttu tanssitaiteilija esittää viimeisen teoksensa Oulun tuomiokirkossa: ”Tulen koettelemaan rajoja”

Tanssitaiteilija, ballerina Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindström esittää toistaiseksi viimeisen teoksensa tanssijana Oulun tuomiokirkossa hiljaisen viikon keskiviikkona.

Janne Raudaskoski ja Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindström Oulun tuomiokirkossa

Kuvaaja Jo Jackson

Oululaisille tuttu tanssitaiteilija Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindström esittää toistaiseksi viimeisen teoksensa Oulun tuomiokirkossa. Teos Askeleet luotasi, Maria on duetto, joka kuvaa pääsiäisen mysteeriä Maria Magdalan sekä Jeesuksen näkökulmasta intiiminä ja kehollisena keskusteluna.

Harjoitusten aikana Louhensalo-Lindström on käynyt läpi voimakkaita tunteita. Työ on vahvasti henkilökohtainen.

- Olen rakastunut rooliin, tiimiimme ja teoksen sanomaan. Vielä en ole tuntenut luopumisen tuskaa, vaikka varmasti nekin tunteet tulevat, soolouransa päättävä ballerina toteaa.

Teoksen suunnittelu on Louhensalo-Lindströmin tilausyhteistyö Oulun tuomiokirkolle. Sen pohjana on sekä apokryfisiä että Raamatun tekstejä, tanssia ja puhetta. Musiikilla on vahva osuus.

Askeleet luotasi, Maria tuo kirkkoon ravistelevan teoksen. Mitä tila sallii? Saako Jeesus tanssia?

- Koettelen arkkitehtuuria, rikon rajoja ja odotuksia hyvällä maulla. Olen epäsovelias tilaa kunnioittaen, Louhensalo-Lindström paljastaa.

Taitelijaryhmään kuuluvat Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindströmin lisäksi oululainen näyttelijä Janne Raudaskoski, pianisti Jere Tulirinta sekä sellisti Oskari Elomaa.

Kysymykset, joita teos herättää, ovat vahvasti hengellisiä: Kuka ottaa askeleet ja minne ne astun? Johtaako meitä tahto, jokin muu voima vai onko elämässä kyse henkilökohtaisista valinnoista?

- Olen iloinen, että pääsiäisen tapahtumissa vahvasti mukana olevat naiset ovat saaneet edustajansa hiljaisen viikon päähahmoksi. Magdalan Maria on yksi niistä naisista, jotka mainitaan loppuun asti Jeesuksen rinnalla kulkeneiksi, tuomiorovasti Satu Saarinen sanoo.

Askeleet luotasi, Maria Oulun tuomiokirkossa ke 27.3 klo 19. Kesto noin tunnin.

Satu Saarinen
Satu Saarinen