Rippikoulun aikana kastettuja ja kirkkoon liittyneitä ennätysmäärä: ”Tämä tuo hyvän mielen”

Kirkkoon kuulumattomien nuorten into rippikouluun kasvanut selvästi niin valtakunnallisesti kuin Oulun alueella.

Kolme rippikoululaista makaa maassa ja yksi lukee raamattua

Kuva: Juho Alatalo/Greystone. Kuvituskuva.

Oulun aluekeskusrekisterin alueella 13–16-vuotiaita kastettiin viime vuonna 86 ja edeltävänä vuonna 65. Vuonna 2021 luku oli 44. Oulun aluekeskusrekisteriin kuuluu 35 seurakuntaa Oulun seurakuntien lisäksi.

Oulun seitsemässä seurakunnassa 13–16-vuotiaiden kasteita oli viime vuonna 46. Vuonna 2022 vastaava luku oli 29.

Kirkkoon kuulumattomien nuorten kiinnostus rippileirejä kohtaan on Tuiran kirkkoherran Niilo Pesosen mielestä iloinen uutinen.

– Ilman muuta tällainen kehitys tuo hyvän mielen, hän toteaa.

– Kaikki nuoret ovat yhtä lailla tervetulleita seurakuntiemme rippikouluihin. Näin on ollut tähänkin saakka ja toivon, että myös jatkossa kirkkoon kuulumattomat nuoret kiinnostuvat rippikouluista.

Suomessa historiallinen nousu

Rippikoulu on ennätyksellisen suosittu myös valtakunnallisesti. Vuonna 2023 Suomen evankelis-luterilaisen kirkon rippikoulun kävi 47 980 nuorta. Rippikoululaisten määrä kasvoi vuoteen 2022 verrattuna 482 henkilöllä.

Rippikoulun aikana kirkkoon liittyi 1175 nuorta. Heistä kastettiin 923.

Luvut käyvät ilmi kirkon vuoden 2023 jäsentilastosta.

Rippikoululaisen kastejuhla on usein ennen rippikoulun alkamista, mutta tilaisuus voidaan järjestää myös rippileirillä tai yksityistilaisuutena ennen konfirmaatiota.

Pyhän Andreaan kirkossa Oulun Kaakkurissa järjestetään 24. maaliskuuta tilaisuus, jossa rippikoululainen voi tulla helposti kasteelle. Kaste tapahtuu jumalanpalveluksen yhteydessä, yhdessä toisten kastettavien rippikoululaisten kanssa.

Mon Mar 11 11:31:42 EET 2024