Mikko Salmen Tuiran kirkossa luotsaamat Minun uskoni -illat saavat jatkoa - piispa ja tuomiorovasti puhuvat omasta uskonkokemuksestaan

-Jos nautit syväluotaavista keskusteluista etkä pelkää sielun ruumiinavausta, olet juuri toivomamme henkilö Tuiran kirkonpenkkiin, sanoo Mikko Salmi.

Mikko Salmi 2023_1.jpg

Mikko Salmi luotsaa Minun uskoni -iltoja Tuiran kirkossa.

Viestintäjohtaja Mikko Salmen ja kirkkoherra Niilo Pesosen Tuiran seurakuntaan koronakeväänä 2020 ideoimat Minun uskoni -keskustelutilaisuudet jatkuvat maaliskuussa kahden tunnetun vieraan näkemyksillä omasta hengellisyydestään. Salmi luonnehtii käytävää keskustelua ”sielun ruumiinavaukseksi”.

Tuomiorovasti Satu Saarinen saapuu Salmen keskustelukumppaniksi Tuiran kirkkoon keskiviikkona 13. maaliskuuta. Keskiviikkona 27. maaliskuuta arvoajatuksistaan on kertomassa Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo. Molemmat tilaisuudet alkavat kello 18.

Kirkkoherra Pesosen mukaan Minun uskoni -illat luotiin, koska haluttiin tapahtuma, jossa uskosta, elämästä ja niille merkityksellisistä asioista voidaan puhua hieman rennommin.

Tähtäimenä onkin tavoittaa laajasti elämänkatsomuksista ja arvoista kiinnostuneita ihmisiä. Tämä mahdollistuu hyvin, koska illan anti välittyy myös Virtuaalikirkon kautta.

Illan tiimiin kuuluu myös oululainen laulaja-lauluntekijä Iina Palokangas.

Palokangas kertoo saaneensa vapaat kädet kolmeen otteeseen kuultavan musiikin suhteen. Tilaisuuden vieraat voivat esittää omia toiveitaan, mutta pääosin laulut ovat artistin valitsemia.

Palokangas tähdentää, ettei musiikki ole tarkoitettu keskustelun kommentiksi, vaan se peilaa illan aihetta.

– Musiikki antaa hyvän hengähdystauon, mutta sen ei tarvitse kuvittaa keskustelua.

Lopputulosta säätelee hänen mukaansa se, miten hyvin hän kulloisenkin vieraan tuntee.

Kirkkoherra Pesonen on illoissa läsnä myös ja toimittaa sen jälkeen pidettävän tiiviin iltamessun, johon keskustelua paikan päällä seuranneet voivat halutessaan osallistua.

Tilaisuudet välitetään myös Virtuaalikirkossa.

Iina Palokangas
Iina Palokangas vastaa Minun uskoni -iltojen musiikista. Kuva: Pia Kaitasuo.

Fri Mar 08 11:29:00 EET 2024