Raamattu alusta loppuun – ainutlaatuinen luentomaraton Karjasillan kirkossa

Oulun seurakunnat ja Raamatunopetusakatemia tarjoavat ainutlaatuisen tilaisuuden sukeltaa Raamatun maailmaan "Raamattu alusta loppuun" -viikonlopussa Karjasillan kirkossa 15.-17.3.2024. Tämä erityinen tapahtuma on jo kerännyt suurta suosiota Helsingissä, Turussa, Tampereella, Lahdessa ja Jyväskylässä, ja nyt Oulun vuoro!

Yhden viikonlopun aikana, perjantaista sunnuntaihin, käydään läpi Raamatun jokainen kirja omana 20 minuutin luentonaan. Luennoitsijoina ovat raamattukouluttajat Eero Junkkaala ja Lea Kujanpää, Oulun seurakuntien kirkkoherroja ja pappeja sekä maallikoita ympäri Suomen.

Kirkkoherrat Jaakko Tuisku ja Niilo Pesonen valmistautuvat Raamattu alusta loppuun -tapahtumaan.

Karjasillan kirkkoherra Jaakko Tuisku ja lääninrovasti Niilo Pesonen iloitsevat erikoisesta Raamattumaratonista. Kuva: Harriet Urponen

Lääninrovasti Niilo Pesosen mukaan luentomaraton on ainutkertainen kokemus, joka ei rajoitu pelkästään Raamatun lukemiseen, vaan tarjoaa syvällisen näköalan Raamatun sisältöön ja merkitykseen.

– Onhan tämä pitkä ponnistus, jos haluaa osallistua kaikkiin luentoihin. Joka tasatunti ja joka puolitunti alkaa uusi luento. On kuitenkin mahdollista, että valitsee juuri ne luennot, jotka itseä eniten kiinnostaa, Niilo Pesonen vinkkaa.

Pesonen korostaa, että vaikka Raamattu onkin kristityille uskon ylin ohje, on se myös laajasti kulttuurimme perusta.

– Raamattu on vaikuttanut merkittävästi paitsi yhteiskunnan normeihin, myös sen arvoihin ja jopa lainsäädäntöön. Monet sanonnat ja ilmaisut, joita päivittäin käytämme, juontavat juurensa Raamatusta. Raamattu on myös maailman eniten käännetty kirja, jolla on vaikutusta myös kulttuurien välisessä dialogissa, Pesonen korostaa.

Tapahtuma alkaa perjantaina klo 18–21, jatkuu lauantaina klo 9–21. Sunnuntaina on messu klo 10 ja ohjelma jatkuu siitä suoraan Uuden testamentin parissa klo 21 saakka. Erillisiä ruoka- tai kahvitaukoja ei ole, vaan tarjolla on kahvia ja pientä purtavaa koko tapahtuman ajan. Tapahtumaan ei ole pääsymaksuja ja siihen voi osallistua myös Virtuaalikirkon kautta.

Tarkka ohjelma, luennoitsijat, aikataulut ja linkit virtuaalitapahtumiin: www.oulunseurakunnat.fi/raamattualustaloppuun.

Niilo Pesonen
Niilo Pesonen