Kellot soivat Ukrainan sodan alkamisen vuosipäivänä

Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan tulee kuluneeksi kaksi vuotta lauantaina 24. helmikuuta. Oulun tuomiokirkon ja ortodoksisen Pyhän Kolminaisuuden katedraalin kellot soittavat surusoiton la 24.2. klo 17 sodan vuosipäivän ja sodan uhrien muistoksi.

Kuvassa talvinen Oulun tuomiokirkko ulkoapäin. Kuvaaja Harriet Urponen

Oulun tuomiokirkko tammikuussa 2024. Kuva Harriet Urponen

Tuomiorovasti Satu Saarinen muistuttaa, ettemme saa unohtaa sitä, että Ukrainassa soditaan edelleen.

– Ukrainalaisyhteisö viettää Rotuaarin lavalla tapahtumaa klo 17 ja on suuri kunnia saada soittaa samaan aikaan sekä tuomiokirkon että ortodoksikirkon kelloja. Näin liitymme mukaan ukrainalaisten suruun, joka on meidän kaikkien yhteinen, Saarinen sanoo.

Ortodoksisessa Pyhän Kolminaisuuden katedraalissa toimitetaan lauantaina 24.2. klo 15.30 vainajien muistopalvelus, jossa kannetaan esirukouksia Ukrainan sodassa kaatuneiden ja menehtyneiden puolesta. Lopuksi luetaan rukous rauhan puolesta. Palvelus toimitetaan pääosin kirkkoslaaviksi.

Lisätietoja:

Tuomiorovasti Satu Saarinen p. 040-5567 840

Pohjois-Suomen ortodoksisen seurakunnan kirkkoherra Marko Patronen p. 044–5115 742

Satu Saarinen
Satu Saarinen