Jaossa elämänmittaisia muistoja

Mikäli perheissä on 10 vuotta täyttäviä jäseniä ja kesän ohjelma on vielä auki, elämyksellinen telttaleiri kannattaa merkitä kalenteriin! Jo vuodesta 1987 järjestetty Kymppileiri on yksi Suomen suurimmista seurakunnan lasten leireistä.

Kuvassa on lapsia, jotka melovat ja osa seisoo rannalla touhuten.

Kuva: Sanna Krook

Nuorisotyönohjaaja Pertti Putila on ollut mukana Oulun seurakuntien Kymppileiri-touhussa useita vuosia.

”Kymppileiri on yksi Suomen suurimmista seurakunnan lasten leireistä. Tämä pitää sanoa rohkeasti ääneen ja olla siitä ylpeä, jatkaa perinnettä.” Putila kertoo.

Putila korostaa, että Kymppileiri on ainutlaatuinen kokemus niin lapsille kuin aikuisille. Muutaman päivän aikana syntyy elämänmittaisia kaverisuhteita ja muistoja sekä taitoja, jotka kantavat pitkälle tulevaisuuteen. Lapset saavat valmiuksia ja varmuutta toimia kodin ulkopuolella ilman vanhempia.

Putila pohtii myös seurakuntaan sitouttavaa merkitystä.

”Mikä sitouttaa paremmin kuin tällaiset lapsena saadut elämykset ja yhteys kirkon toimintaan? Lapsissa on toimintamme tulevaisuus.” hän sanoo.

Kymppileirillä koetaan iloa ja onnistumisia, kohdataan. Koti-ikävää liennytetään yhdessä ja jutellaan siitä, miten tärkeää on tuntea myös ikävää. Ikävä kertoo rakkaudesta.

Putila tietää henkilökohtaisesti, miten iso merkitys leirillä on – kaikille. Hänestä lasten vilpittömän ilon seuraaminen on palkitsevaa ja ainutlaatuista.

”Olin jokin aika sitten pelaamassa padelia, kun verkon toisella puolella oli kaksi reilu 30-vuotiasta miestä. He kysyivät, olenko minä Purtsi ja kertoivat, että olivat olleet parikymmentä vuotta sitten Kymppileirillä mukana ja kiittivät leirikokemuksesta. Se tuntui hienolta. Heille oli jäänyt elämänmittaisia muistoja.”

Ensikesän Kymppileirille ovat tervetulleet vuonna 2014 syntyneet. Putila kannustaa mukaan kaikkia – oletpa seurakunnan jäsen tai et, aktiviinen tai vähemmän aktiivinen.

”Meillä on tilaa jokaiselle.”

Ilmoittautumiset ja lisätietoa: oulunseurakunnat.fi/kymppileiriLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Mon Feb 19 14:18:15 EET 2024