Laskiainen on Oulun seurakunnissa lasten, lelujen ja lumileikkien päivä

Laskiaissunnuntaina päästään mäenlaskun ja herkkujen makuun Karjasillalla, Linnanmaalla ja Haukiputaalla. Hernekeittoa ja laskiaispullia nauttimalla voi osallistua Yhteisvastuukeräykseen ja tukea syrjäytymisvaarassa olevia nuoria.

Naurava lapsi laskee mäkeä aurinkoisessa säässä.

Laskiaisena nautitaan ulkoilusta. (kuva Kirkon kuvapankki / Sanna Krook)

Laskiaissunnuntaina 11. helmikuuta Oulun seurakunnat tarjoaa laskiaistapahtumat Linnanmaalla, Karjasillalla ja Haukiputaalla.

Linnanmaan Pyhän Luukkaan kappelissa avautuu lelunäyttely kello 10 järjestettävän messun jälkeen. Näyttelyssä voi tutustua Nooan arkin eläimiin, eläkkeellä olevan diakoniatyöntekijän Pentti Kinnusen taidonnäytteisiin. Puisia eläinhahmoja, joiden myynnillä on tuettu Yhteisvastuukeräystä, on syntynyt Kinnusen käsissä jo 30 vuoden ajan.

Parituntisessa laskiaistapahtumassa on lelujen lisäksi myytävänä arpoja sekä hernekeittoa ja laskiaispullia. Kaikki tuotot menevät kirkon Yhteisvastuukeräykseen, jonka tuotolla tuetaan tänä vuonna yksinäisyyttä kokevia ja syrjäytymisvaarassa olevia nuoria.

Pyhän Luukkaan laskiaistapahtuma 11.2. kello 10–13, Yliopistokatu 7.

Jos vielä ei ole vieraillut Kellon Isoniemessä Oulun seurakuntayhtymän uudelleen rakennetussa leirikeskuksessa, laskiaissunnuntain koko perheen tapahtuma on oiva hetki siihen.

Monipuolisten ohjattujen ulkoaktiviteettien lomassa voi tukea Yhteisvastuukeräystä koettamalla tuuriaan onnenpyörässä tai ostamalla hernekeittoa ja laskiaispullia. Makkaraakin on kaupan ulkotulella paistamista varten. Maksuvälineinä käyvät kortti, käteinen ja Mobilepay.

Loisto sijaitsee ihan merenrannan tuntumassa, joten päivään oleellisesti kuuluvan pulkalla laskemisen sijasta voi sivakoida suksillaan jäälle. Paikalle pääsee myös hiihtäen, autoillen tulevia on ajateltu organisoimalla parkkialueelle liikenteenohjaus.

Leirikeskus Loiston laskiaistapahtuma 11.2. kello 11–15, Isoniementie 510.

Laskiaissunnuntai Karjasillan kirkossa on partiomessun sunnuntai. Kello 10 alkavan messun jälkeen vietetään seurakunnan kanssa tiiviissä yhteistyössä jo vuosikymmeniä toimineen lippukunnan, Pohjolan Pirteiden ideoimaa ja toteuttamaa laskiaisriehaa.

Liukuri kannattaa ottaa kotoa mukaan. Riehan lomassa voi nauttia rokkaa ja sen päälle laskiaispullan kaakaon tai kahvin kera. Tuotolla tuetaan Pohjolan Pirteiden toimintaa.

Pohjolan Pirteiden laskiaisrieha 11.2. kello 11–13, Karjasillan kirkko, Nokelantie 39.

Laskiaissunnuntai aloittaa pääsiäisjakson. Päivän nimi tulee paastoon laskeutumisesta. Paaston perinne on ollut Kristuksen keralla kulkemista: laskiaissunnuntai näet oli hänen julkisen toimintansa käännekohta. Jerusalemiin vaellus, matka kohti kärsimystä, kuolemaa ja ylösnousemusta alkoivat. Maallisemmassa perinteessä laskiaissunnuntai on ollut raskaan ruoan ja riehankin päivä. Leikille on ollut sijansa ja mäenlasku on ollut erityisen tärkeä osa sitä.

Mon Feb 05 09:27:00 EET 2024