Oulun seurakunnissa kirkkoon liityttiin enemmän ja kirkosta erottiin vähemmän kuin edellisvuonna – kirkkoon kuuluu 67 % kaupungin asukkaista

Oulun evankelis-luterilaisissa seurakunnissa kirkkoon kuului vuoden 2023 päättyessä 144 401 henkilöä. Kirkkoon liittyi 863 henkilöä, kun vastaava luku vuonna 2022 oli 789 henkilöä. Kirkosta erosi 2649 henkilöä, kun vuonna 2022 kirkosta eronneita oli 3042.

Kuvassa Oulun tuomiokirkko tammikuussa 2024. Kuva: Harriet Urponen

Oulun tuomiokirkkoseurakunnan jäsenmäärä kasvoi vuonna 2023. Kuva: Harriet Urponen

– Olemme iloisia kirkkoon liittyneiden kasvavasta määrästä. Seurakunnat kehittävät aktiivisesti toimintaansa ja tarvitsemme kansankirkkona vahvan jäsenpohjan. Tilaisuuksien osallistujien sekä kohtaamisten kasvavat määrät kertovat, kuinka seurakunnissa tehdään hartiavoimin töitä, jotta oululaiset löytävät nyt ja jatkossa paikkansa kirkossa, yhtymäjohtaja Aarne Kiviniemi sanoo.

Toisaalta kirkosta eroamiset kertovat, että tekemistä riittää edelleen.

– Meille on entistäkin tärkeämpää arvioida toimintaamme ja tehdä tarvittavia kehittämistoimenpiteitä, jotta ihmiset löytävät kirkosta turvaa, hiljaisuutta ja itselleen sopivaa luterilaista hengellisyyttä. Haluamme tarjota pysähtymisen mahdollisuuden olemassaolon kysymysten luotettavaan työstämiseen. Meidän on myös tärkeä tehdä tunnetuksi sitä palvelutyötä, jota teemme esimerkiksi apua tarvitsevien lasten, nuorten, perheiden ja ikääntyneiden auttamiseksi elämän eri vaiheissa, Kiviniemi sanoo.

Kirkon jäsenmäärä Oulussa laski 958 hengellä, kun edellisenä vuonna vähennys oli 1 066. Oulun seurakunnista ainoastaan tuomiokirkkoseurakunnassa jäsenmäärä kasvoi. Kasvua oli 282 henkeä.

Viime vuonna kastettiin 1 214 henkilöä (1 364), kuolleita oli 1 230 (1 316). Syntyneiden ja kuolleiden erotuksena seurakuntien väkiluku väheni 16 jäsenellä, muuttovoittoa oli 843 henkilöä.

Evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluvien osuus oululaisista on 67 % (68,6 %)

Kristillisten kirkkojen jäsenet muodostavat edelleen huomattavan enemmistön suomalaisista. Erityisesti Pohjois-Suomessa se merkitsee myös sitä, että kastettujen ja rippikoulun käyneiden osuus on korkea. Avioliittoon vihkimisissä kirkollisten vihkimisten osuus (67,3 %) kaikista solmituista avioliitoista säilyi samana kuin edellisenä vuonna (67,2 %).

Harriet Urponen
Harriet Urponen