Körttivirsi-improvisaatiot avaavat KappeLive-kauden

Helmikuun KappeLive-konsertti vie körttivirsien maailmaan, maaliskuussa mennään pari pitkää piirua keveämmäksi oululaisen kuplettitaitaja Tomi Väisäsen musisoinnin myötä. Huhtikuussa luvassa on tuulahdus kantrimusiikin maailmasta.

Vanha hirsirakennus, kuvan päällä teksti Paavon pirtissä

Oululaisen seurakunnallisen musiikkielämän instituutio KappeLive soi tänäkin keväänä. Pyhän Luukkaan kappelissa Linnanmaalla kuullaan kaikkiaan kolme eri kattausta.

Helmikuun KappeLive-konsertti vie körttivirsien maailmaan sellisti Juhana Ritakorven ja pianisti Jouko Kantolan johdattelemana. Maaliskuussa mennään pari pitkää piirua keveämmäksi oululaisen kuplettitaitaja Tomi Väisäsen musisoinnin myötä. Huhtikuussa luvassa on tuulahdus kantrimusiikin maailmasta, kun Oulun seudulla pitkään vaikuttanut Texas Roses astuu yleisön eteen.

Paavon pirtissä (ja vähän vierestä) -teema kuljettaa kuulijat lauantaina helmikuun 3. päivänä Siionin virsien pariin. Juhana Ritakorpi, sello ja Jouko Kantola, piano tulkitsevat virsisovituksia improvisoinnein.

Kaksikon musiikillinen yhteys juontaa parinkymmenen vuoden taakse Kansanlähetyksen orkesteriin, jossa Ritakorpi soitti ja Kantola johti.

Körttivirsien maailma ei siten ole ollut kummankaan hengellistä kasvualustaa. Miehiä yhdistää avara katse muihin herätysliikkeisiin.

– Juhanalla on kyky löytää joka puolelta musiikillisia helmiä, Jouko Kantola toteaa.

Ritakorpi työskentelee Kuopion kaupunginorkesterin sellistinä, mutta tekee musiikkiprojekteja laajalla skaalalla. Ylivieskan seudun musiikkiopistossa opettavalla Kantolalla on viidesläisenä vankka gospel-tausta: hän oli muun muassa Pro Fide -yhtyeen kosketinsoittajana vuosina 1985–1989. Paavon pirtin tunnelmaan hän sukelsi kolme vuosikymmentä sitten.

– Kyllähän körttivirsistä tuli tänne Ylivieskaan muutettuani sellainen lämmin ailahdus. Olen seurakunnan aktiivi ja saanut syventyä niihin siellä.

Improvisaation tiellä Kantola ja Ritakorpi eivät ole ensi kertaa.

– Juhana teki korona-aikana Youtube-videosarjan, johon sain osallistua. Improvisaatio on meidän molempien vahvuusaluetta – siksi hän varmaan pyysi minua mukaan.

Kantola toteaa, että konsertillinen sooloimprovisaatioita voisi olla toisille ihan sujuvaa kuunneltavaa, toisille kenties liian raskasta.

– Duomusisoinnissa syntyy vuorovaikutusta soittajienkin kesken, ei vain muusikon ja yleisön välillä ja näin tuloksena voi olla jotain syvempää, hän selittää.

– Uskomme, että yhdessä olemme enemmän.

3.2. Juhana Ritakorpi, sello ja Jouko Kantola, piano

2.3. Tomi Väisänen

6.4. Texas Roses

KappeLive-konsertit alkavat Pyhän Luukkaan kappelissa kello 19. Tunnista puoleentoista kestäviin tilaisuuksiin on vapaa pääsy.

Esa Rättyä
Nuorisomuusikko, tiimivastaava