Yksinäisyys satuttaa yhä useampaa nuorta – 4.2. alkava Yhteisvastuukeräys auttaa syrjäytymisvaarassa olevia nuoria

Vuoden 2024 Yhteisvastuukeräys kerää varoja nuorille, jotka kokevat syvää yksinäisyyttä tai ovat vaarassa syrjäytyä, menettää elämänhallintansa tai mahdollisuuden hyvään elämään.

Kolme nuorta, joista yksi on yksin ja selaa kännykkää.

Kuva: Yhteisvastuu/HelsinkiMissio.

Keräys alkaa kynttilänpäivänä sunnuntaina 4.2.2024. Oulun seurakunnissa Yhteisvastuukeräys aloitetaan kello 10 alkavissa jumalanpalveluksissa ja messuissa, joiden jälkeen osassa kirkoista pidetään Yhteisvastuukeräyksen startti- tai infotilaisuus.

Keräyksen avajaispäivänä on Oulussa kaksi konserttia Yhteisvastuun hyväksi. Kiimingin seurakuntakeskuksessa alkaa kello 14 sellokonsertti ja Haukiputaan seurakuntakeskuksessa kello 15 Valoa kohti -konsertti.

Yhteisvastuukeräys on käynnissä koko vuoden. Kaikissa Oulun seurakunnissa järjestetään keräyksen aikana erilaisia tapahtumia, tempauksia ja myyjäisiä. Myös lipaskerääjiä voi nähdä kaduilla ja kauppojen edustoilla.

Keräykseen voi lahjoittaa myös verkossa, tilisiirtona tai MobilePayn kautta. Osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/yhteisvastuu löytyvät lahjoitusohjeet ja tiedot, miten lahjoituksesta voi osuuden kohdentaa omalle seurakunnalle Oulussa. Sivulta löytyvät myös Yhteisvastuu-tapahtumat ja muuta tietoa keräyksestä.

Yhteisvastuukeräyksen tuotosta ohjataan 40 prosenttia Suomen evankelis-luterilaisille seurakunnille ja HelsinkiMissiolle nuorten hyväksi tehtävään työhön. 60 % tuotosta suunnataan nuorten auttamiseen maailman katastrofialueilla. Apu menee perille Kirkon Ulkomaanavun työn kautta, tänä vuonna erityisesti Ugandassa.

Piispa korostaa aikuisten vastuuta

Keräystuotoista 20 % kohdistetaan HelsinkiMissiolle, jonka valtakunnallinen School to Belong -ohjelma auttaa kouluyhteisöä ympäri Suomen tunnistamaan ja lievittämään nuorten kokemaa yksinäisyyttä sekä tarjoaa työkaluja yksinäisyyteen puuttumiseen. School to Belong -ohjelmassa on mukana myös oululaisia oppilaitoksia.

Vuonna 2023 tehdyn School to Belong -yksinäisyyskyselyn mukaan suomalaisista yläkoulun ja toisen asteen opiskelijoista noin 14 prosenttia kokee yksinäisyyttä. Joka neljännellä nuorella ei ole porukkaa, johon kokisi kuuluvansa eikä yhtään läheistä ystävää.

Vuoden 2024 Yhteisvastuu-piispa, Espoon hiippakunnan piispa Kaisamari Hintikka korostaa aikuisten vastuuta nuorten yksinäisyyden ja syrjäytymisen vähentämisessä. Hän sanoo, että on tärkeää estää kiusaamisen ja ulkopuolelle sulkemisen yleistyminen nuorten keskuudessa ja tunnistaa tilanteet, joissa nuori jää ulkopuolelle.

Paikallisille nuorille apua ja tukea

Viime vuonna Yhteisvastuu keräsi koko maassa noin 2,6 miljoonaa euroa nuorten auttamiseen väkivaltaisessa maailmassa. Oulun seurakunnissa keräystuotto oli yli 71 000. Keräystuotosta 20 % jää paikallisesti käytettäväksi.

Seurakunnat käyttävät tuotto-osuuden eri tavoin nuorten hyväksi. Esimerkiksi Kiimingin seurakunnassa on jaettu tarveharkintaisesti kouluterveydenhuollon kautta nuorille lahjakortteja elokuviin ja hampurilaisravintolaan siten, että nuori voi kutsua mukaansa toisen nuoren.

Kiimingin seurakunnan diakoniatyöntekijä Erja Haho kannustaa myös tänä vuonna lahjoittamaan ja toimimaan nuorten hyväksi.

– Nuoret joutuivat korona-aikana olemaan erillään toisistaan ja moni heistä jäi liian pitkäksi aikaa ilman sosiaalista elämää. Suuri määrä nuoria ei uskaltanut enää mennä kouluun, pelättiin syrjään jättämistä ja kiusaamista. On tärkeää huolehtia nuorten hyvinvoinnista, sillä kuten sanotaan: nuorissa on tulevaisuutemme.

Yhteisvastuu on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen hyväntekeväisyyskeräys ja välittämisen kansanliike. Keräys auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja maailman katastrofialueilla. Keräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentti.

Lue lisää Yhteisvastuukeräyksestä

Mon Jan 29 09:23:00 EET 2024