Intiön kappelin peruskorjaus käynnistyy 5.2. – uurnien luovutuspaikka vaihtuu

Intiön kappelin varsinainen korjaustyö alkaa 5.2. Työmaan valmistelevia töitä, kuten aitauksia ja sosiaalitilojen perustamista aloitetaan jo aiemmin. Uurnien luovutukset siirtyvät Intiön kappelilta 1.2 alkaen väistötilaan, joka sijaitsee hautausmaan toimistorakennuksen edessä, osoitteessa Intiöntie 6.

Kuva Intiön Vanhasta kappelista sisältä, kuva: Sanna Krook

Intiön Vanha kappeli täytti syksyllä 100 vuotta. Kappelin käyttöaste on lisääntynyt huomattavasti. Kuva: Sanna Krook

Intiön kappeli on ollut joulukuun alusta asti suljettuna, eikä siellä ole ollut seurakuntalaisten tilaisuuksia. Rakennus on urakan aikana muuten pois käytöstä lukuun ottamatta krematoriotiloja ja vainajakylmiöitä. Nämä ovat käytössä myös urakan aikana. Krematoriotiloissa ja vainajakylmiöissä toimivat vain seurakunnan omat työntekijät ja lisäksi siellä käy hautaustoimistojen työntekijöitä.

Siunaustilaisuudet siirtyivät Intiön kappelista kirkkoihin joulukuussa. Hautauspalveluiden johtaja Tuomo Vuontisjärven mukaan tämä on tuonut omat haasteensa hautaustoimen arkeen.

– Intiön kappelin sulkeminen on vaikuttanut ensisijaisesti Vanhan kappelin käyttöasteen huomattavaan lisääntymiseen. Kirkoista Oulujoen kirkossa suoritetaan perinteiseen tapaan hautaan siunaamisia, mutta toistaiseksi muiden kirkkojen käyttö ei ole merkittävästi lisääntynyt.

Intiön kappelin sulkeminen on aiheuttanut sen, että siunauksia pidetään myös viikolla. Tämä on myös hautauspalvelujen toive.

– On ymmärrettävää, että mikäli saattoväkeä on tulossa kauempaa, omaisten toiveena siunauspäiväksi on yleisesti lauantai. Kuitenkin jos hautajaisia voitaisiin järjestää myös arkipäivinä, lyhenisi aikataulu kuolemasta siunauspäivään, Vuontisjärvi sanoo.

Tavoiteaikataulu peruskorjauksen valmistumiselle on syyskuussa 2025.

Siunausjärjestelyissä omaiset ottavat yhteyttä joko Intiönpolku 2:ssa sijaitsevaan hautausvaraamoon tai oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon.

Hautausvaraamo puh. 08-3161 388 ma klo 9–16, ti-pe klo 9–15.30.

Kirkkoherranvirastojen yhteystiedot: Kirkkoherranvirastot Oulussa - Oulun seurakunnat

Lisätietoja kiinteistöön liittyen:

Seppo Saranki, vs. rakennuttajainsinööri p. 0400-686836 tai seppo.saranki@evl.fi

Lisätietoja hautauksiin liittyen:

Tuomo Vuontisjärvi, hautaustoimen johtaja p. 040-5102839 tai tuomo.vuontisjarvi@evl.fi

Lisätietoja kiinteistöön liittyen

Seppo Saranki