Martinniemen seurakuntakoti sulkee ovensa

Rakennus on todettu huonokuntoiseksi ja sen käyttö vähäiseksi. Seurakuntakodissa toimiville ryhmille on järjestetty tilat muualta Martinniemestä. Varhaisnuorten päiväkerhot kokoontuvat talon päädyssä niin kauan, että niillekin löydetään uusi tila.

Martinniemen seurakuntakoti sisältä.

Martinniemen seurakuntakoti on rakennettu vuonna 1985. (kuva Juho Alatalo / Studio Ilpo Okkonen)

Oulun seurakuntayhtymä luopuu Martinniemen seurakuntakodin käytöstä kuluvan vuoden lopussa. Talon päädyssä sijaitsevassa päiväkerhotilassa järjestetään toimintaa vielä toistaiseksi.

Haukiputaan seurakunnan tilojen käyttöä ja kuntoa selvitettäessä kävi ilmi, että vuonna 1985 valmistuneen seurakuntakodin korjausvelka on suuri ja käyttöaste matala. Päätös seurakuntatalon sulkemisesta ja toiminnan siirtämisestä vuokratiloihin tehtiin tilatarveselvityksen hyväksymisen yhteydessä vuonna 2021.

Oulun seurakuntayhtymän tavoitteena on vähentää kiinteistöjensä määrää 30 prosentilla vuosina 2013–2026. Huonokuntoisista ja vähällä käytöllä olevista kiinteistöistä luopuminen on osa talouden tasapainottamiseen tähtäävää Seurakuntien toimintakyky 2026 -ohjelmaa.

Martinniemen seurakuntakodin sulkemisen jälkeen Haukiputaan seurakunnan käyttöön jäävät kirkon lisäksi seurakuntakeskus, Wirkkula ja Kellon seurakuntakoti.

Korvaavia tiloja muualta Martinniemestä

Martinniemen seurakuntakodissa toimiville ryhmille on järjestetty korvaavat tilat Martinniemen alueelta. Varhaisnuorten kerhot jatkuvat tammikuun alusta 2024 Martinniemen koululla ja aikuisväestölle suunnattu Juttukahvila siirtyy Martinniemen Kerholaan. Varhaiskasvatuksen päiväkerhot jatkuvat seurakuntakodissa, kunnes niillekin löydetään uusi tila.

– Toiminnan siirtäminen vuokratiloihin on taloudellisesti järkevin vaihtoehto. Kiinteistön osalta ensisijainen tavoitteemme on sen myyminen, toteaa kiinteistöjohtaja Pekka Syrjäpalo.

Seurakuntakoti avaa ovensa hetkeksi tammikuussa, kun siellä järjestetään jäähyväisjumalanpalvelus 14.1.2024 kello 16.

Mon Dec 18 09:35:56 EET 2023