Bachin Jouluoratorio saa kaksi esitystä Oulun tuomiokirkossa

Oulun tuomiokirkossa on esitetty Jouluoratoriota vuorovuosin noin kymmenen vuoden ajan. Tänä vuonna yleisöä hemmotellaan jälleen tuomiokirkon suurteoksella. Joulun alla 16.12. kello 19 kuullaan tämän riemullisen oratorion kantaatit I-III ja loppiaisena 6.1. kello 16 kantaatit III ja VI.

Tuomiokirkko talvisessa usvassa

Kuvaaja Sanna Krook

Jouluoratorio on Johann Sebastian Bachin säveltämä teos joulun ajan tapahtumista. Yhteensä 64 numeroa sisältävä Jouluoratorio jakaantuu kuuteen kantaattiin. Kantaesitys kuultiin Leipzigin kahdessa pääkirkossa, Tuomas- ja Nikolainkirkossa, jouluna 1734.

Jouluoratoriossa esiintyvät Lauri-Kalle Kallungin johdolla Oulunsalo Ensemble, Oulun tuomiokirkon kamarikuoro ja Katedraalikuoro. Solisteina kuullaan Kaisa Ranta, Henna-Mari Sivula ja Tomi Punkeri sekä loppiaisena lisäksi Péter Marosvári

Jouluoratorio rakentuu evankelistan esittämän evankeliumitekstin ympärille, jota kuoro-osat, aariat ja virsisäkeistöt täydentävät. Joulukuun oratoriossa voi kokea lisäksi jotain ennenkuulumatonta:

- Evankelistan osuudet laulaa yleensä tenori, mutta tällä kertaa sen esittää sopraano Kaisa Ranta. Loppiaisena evankelistan roolin esittää tenori Péter Marosvári, kertoo Lauri-Kalle Kallunki.

Vapaaehtoinen ohjelmamaksu joulukuun esityksessä maksaa 20 euroa ja loppiaisena 15 euroa. Käsiohjelman voi nyt ensimmäistä kertaa ostaa myös sähköisenä MobilePayn kautta kirkon ovelta.

Molemmat konsertit ovat seurattavissa myös osoitteessa virtuaalikirkko.fi

Lauri-Kalle Kallunki
Lauri-Kalle Kallunki
Kanttori. Laajat kirkkomusiikkiteokset. Oulun seudun yhteistyökuorot.
Isokatu 17, PL 122
90101 Oulu