Oulun seurakuntien joulukonsertit luovat mahdollisuuden pysähtymiselle ja rauhoittumiselle

Oulun seurakunnat tarjoavat tänäkin vuonna monipuolisen kattauksen joulukonsertteja, jotka kutsuvat kaupunkilaiset nauttimaan tunnelmallisesta musiikista ja yhteisöllisestä ilmapiiristä. Lähes kaikkiin konsertteihin on vapaa pääsy, ja ohjelmamaksu on vapaaehtoinen. Kaikki Oulun seurakuntien joulukonsertit löytyvät helposti osoitteesta oulunseurakunnat.fi/joulu/konsertit

Kuvassa on kuorolaulajia jotka seisovat lavalla

Haukiputaan Kirkon Kamarikuoron perinteinen joulukonsertti kuullaan Oulun tuomiokirkossa 19.12 ja Haukiputaan seurakuntakeskuksessa 21.12.

Joulukonsertit eivät ole pelkkää musiikin kuuntelua, vaan ne tarjoavat ainutlaatuisen tilaisuuden kokea jouluinen tunnelma yhdessä muiden kanssa. Konsertit yhdistävät musiikin, joulun sanoman ja yhteisen hetken luoden tilaa pysähtymiselle ja rauhoittumiselle.

Joulukuun alun konsertit tarjoavat musiikillisia herkkuja

Joulukonserttien joukossa on monia mielenkiintoisia tapahtumia. Suzukikoulu Oktaavian jousisoittajat luovat joulun tunnelmaa Sofia seurakuntakeskuksen juhlasalissa 1.12. kello 18. Konsertissa kuullaan kauneimpia jouluklassikoita, esittäjinä taitavat lapset, nuoret ja aikuiset.

Hoosiannajuhla täyttää kymmenen vuotta ja merkkipaalua juhlitaan tuomiokirkon edustalla 2.12. kello 18–18.15. Kaupungin tervehdyksen tuo kaupunginjohtaja Seppo Määttä, ja tilaisuuteen tuo jouluisen tervehdyksen piispa Samuel Salmi. Illan päätteeksi Soma Esamble esittää uudenlaisen version Tiernapojista tuomiokirkossa. Tiernapoikien lisäksi konsertissa kuullaan rakastettua suomalaista joulumusiikkia sekä koko kuoron että sen miesäänten tulkitsemana.

Tuubajoulu, Amerikasta lähtöisin oleva tapahtuma, kokoaa tuuban ja baritonitorven soittajia Valkean kesäkadun lavalle 3.12. kello 14. Joululauluja puhaltavat niin harrastajat kuin ammattilaiset yhdessä, luoden jouluista tunnelmaa kaikille kuulijoille.

Joulun odotusta tangokuninkaan säestyksellä

Suomen ensimmäinen tangokuningas, Kauko Simonen, esiintyy "Sinivalkoinen joulu" -konsertissa Karjasillan kirkossa 7.12. kello 19. Konsertissa kuullaan Simosen rakkaimpia joululauluja isänmaallisella vivahteella. Vapaaehtoinen ohjelmamaksu on 10 euroa.

Joulunajan huipennus Bachin Jouluoratoriossa

J. S. Bachin Jouluoratorio saa kaksi esitystä Oulun tuomiokirkossa. Ensimmäinen esitys on 16.12. kello 19, ja toinen loppiaisen kunniaksi 6.1. kello 16. Kantaatit I-III kuullaan joulun alla, ja loppiaisena kantaatit III ja VI. Konsertissa esiintyvät Lauri-Kalle Kallungin johdolla Oulunsalo Ensemble, Oulun tuomiokirkon kamarikuoro ja Katedraalikuoro, solisteina Kaisa Ranta, Henna-Mari Sivula, Péter Marosvári ja Tomi Punkeri. Vapaaehtoinen ohjelmamaksu on 15–20 euroa. Käsiohjelman voi nyt ensimmäistä kertaa ostaa sähköisenä MobilePayn kautta. Molemmat konsertit ovat seurattavissa myös osoitteessa virtuaalikirkko.fi

Kynttilänvalossa ja perinteikkäässä joulukonsertissa

Haukiputaan Kirkon Kamarikuoron perinteisestä joulukonsertista voi nauttia kynttilänvalossa Oulun tuomiokirkossa 19.12. kello 20 ja Haukiputaan seurakuntakeskuksessa 21.12. kello 20, joista jälkimmäiseen on pääsymaksu, 10 euroa. Kuoroa johtaa Hannu Niemelä ja urkurina toimii Elias Niemelä. Solistina Haukiputaalla kuullaan Henna-Mari Sivula ja tuomiokirkossa Annukka Palola.

Perinteenä jatkuvassa Valo välkkyvi talvitiellä -joulukonsertissa tuomiokirkossa 22.12. kello 18 ja 20.30 esiintyy laulusolisteina Henna-Mari Sivula ja Lauri-Kalle Kallunki. Pianistina toimii Kaisa Pulkkanen ja urkurina Elias Niemelä. Mukana on myös Soitinyhtye, jossa soittavat viuluissa Mikko Sorri (konserttimestari), Silja Lassila, Anna-Briitta Karjalainen, Aino Liikanen, sekä Visa Smolander alttoviulu, Juhana Ritakorpi sello ja Juha Nääppä kontrabasso. Konsertteihin on vapaa pääsy, ja jälkimmäinen konserteista on seurattavissa myös osoitteessa virtuaalikirkko.fi.

Meditatiivinen hetki jouluaattona

Joulun sininen hetki tarjoaa meditatiivisen hetken jouluaattona 24.12. kello 14 Pyhän Luukkaan kappelissa. Pastori Päivi Jussila, kanttori Else Sassi ja huilisti Suvi Kaikkonen tarjoavat noin 40 minuutin mittaisen tilaisuuden, jossa mietiskellään vanhaa joulukertomusta, lauletaan kauneimpia joululauluja ja kuunnellaan jouluisia sävelmiä.

Tue Nov 28 13:32:08 EET 2023